TIPS 1: Gör en plan
Det finns ett uttryck som heter – ”Om du misslyckas att planera, så planerar du att misslyckas”. Det är viktigt att ha en plan så att du får en struktur över din tid och ditt arbete.

Vet du vad du ska göra och när det ska vara gjort, kan du slappna av och fokusera på det som har högst prioritet. Med en bra plan så kommer du även att få mer tid över till andra saker som fritid och familj.

Punktlistan

  1. Gör en lista på saker du behöver göra nästkommande dag.
  2. Sätt siffra nummer 1 på den viktigaste uppgiften och fortsätt med nummer 2 på den näst viktigaste osv.
  3. Börja direkt nästa dag med dina uppgifter och fortsätt tills du är klar. Det du inte hinner med flyttar du över till listan för nästa dag.

Denna enkla lista är underskattat men väldigt effektiv. Den är bra av framförallt två anledningar:

  1. Du slipper stress och oro – Du kan sova lugnt på natten för du vet exakt vad som ska göras nästkommande dag.
  2. På morgonen kommer du att ha svar på flera av dessa punkter även om vissa av dem kändes svåra eller tidskrävande att klara av när du skrev dem. Anledningen är att du har ”sovit på saken”.

TIPS 2: Lägg tid på det du är duktig på
Om du ska göra en uppgift, tänk först efter om det kan löna sig mer att hyra in någon annan medan du gör det du är bra på. Det är enkel matte. Ger det mer att hyra in en person, gör det då! Det är ett vanligt misstag att man försöker göra allt själv. Gör det du är duktig på, låt andra göra resten.

TIPS 3: Sluta med ”Sen-metoden”
Här har vi kanske den största anledningen till att människor misslyckas eller inte når upp till de resultat de först hoppades på. Du känner säkert igen den: ”Sen-metoden”. Jag gör det sen, det kan vänta tills imorgon, jag ska bara göra detta först, osv, osv. Gör du inte det direkt så finns det stor risk att du glömmer det eller att det skjuts upp för länge och du går miste om den affären, eller vad det än handlar om. Allt du ska göra, gör det nu! Det handlar om att sätta upp detta som en grundregel för allt du gör. Gör det till en vana. Gör det nu!

TIPS 4: Prioritera – ”Bit I det suraste äpplet först”
Ofta får du det bästa resultatet genom de uppgifter som känns jobbigast. Kanske därför att de just känns jobbiga och du skärper dig för att lyckas. Det ger dig dessutom ökat självförtroende och dina övriga uppgifter kommer att kännas roligare. Du kommer med all säkerhet att klara av dagen bättre, göra dina uppgifter fortare och med bättre resultat. Det ”värsta” är ju redan gjort!

TIPS 5: Lär dig att säga nej
Som företagare kan du inte vara med på alla aktiviteter som händer runt omkring. Går ditt företag bra så måste du även kunna prioritera bort mindre viktiga uppdrag och helt enkelt tacka nej till det som ger dig minst. Det gäller att prioritera det som är viktigast. Försök att se det hela från ovan för att se vad som händer framöver om du tackar ja, respektive nej. Om du känner dig stressad, be om betänketid innan du ger ett svar

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
sälja företag
2009-04-25 10:03
Det går absolut att hålla med. De bästa entreprenörerna som jag kommit i kontakt med är oftast de som även lägger mest tid fast på rätt saker. De behöver kanske inte alltid ha den bästa finansiella bakgrunden, men de har fingerkänslan i blodet på något sätt. En förmåga att prioritera på rätt sak helt enkelt. Se mer...
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.