1. Kundregister
Det är ingen hemlighet att e-postmarknadsföring är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna så det kan vara riktigt värdefullt att bygga ett kundregister med både potentiella och befintliga kunder. Detta kan du göra genom att be kunderna skriva upp sig för ett nyhetsbrev eller genom att erbjuda dem något av värde i utbyte mot deras e-postadress såsom information av nya produkt, fri frakt eller något annat. När du sedan har ett register så kan du enkelt uppdatera dina nuvarande och potentiella kunder om nya produkter och specialerbjudanden, vilket ökar dina chanser till en lyckad försäljning.
Trots alla fördelar är det många som idag inte utnyttjar detta alternativ och de kan då gå miste om många viktiga affärer.
2. Kontaktinformation
När en potentiell köpare kommer in på din sida så ska de enkelt kunna finna information om företaget och hur de kan komma i kontakt med kundtjänst eller supporten. Det kan vara ett telefonnummer, en fysiska kontorsadress, ett kontaktformulär, en chatt eller e-postadress. Varför ska man då ha denna information så synlig som möjligt. Jo det finns flera skäl till det och för dig som missat detta kommer här lite statistik från entrepreneur.com som bevisar att detta är av värde.
- 40 procent av kunderna köper sina varor från ett konkurrenskraftigt varumärke för att de har en bra kundservice.
- 55 procent rekommenderar ett företag på grund av dess enastående service.
- 85 procent skulle betala upp till 25 procent mer för att säkerställa att kundservicen är bra.
- 82 procent har slutat göra affärer med ett företag på grund av dålig kundservice
- 95 procent av kunderna har vidtagit åtgärder till följd av en dålig erfarenhet och 79 procent av dem sprider sin upplevelse vidare till andra.
3. Reklamkällor
Det är inte alltid så enkelt som man tror att hitta den rätta reklamkällan för just sitt företag på internet. Det finns så många möjligheter att välja på och därför är det viktigt att prova sig fram för att se vad som är mest kostnadseffektivt och lönsamt för just dig. Många nya företag gör misstaget att bara förlita sig direkt på Google AdWords i tron om att det är det billigaste och bästa. Tänk då på att en icke genomtänkt kampanj på Google AdWords kan vara både kostsam och dyr. Samtidigt finns det så många andra sätt att marknadsföra sig på på internet. Några av dessa är gratis såsom Twitter, Facebook, Instagram och en bra SEO om man klarar av det själv medan andra kan kosta en del såsom annonsering på hemsidor.
4. Lager
Att redan från början ha ett påfyllt och stort lager av varor kan vara kostsamt. Det kan ta ett tag innan kunderna hittar till just din butik och därför kan det vara bra att börja lite mindre och sedan öka på lagret ju fler kunder som handlar. Många företag gör misstaget så de antar att kunderna kommer att komma in och handla så fort webbplatsen är klar så de fyller på lagret till max och kan då få stå med både gamla och osålda varor en längre tid. Försök därför hitta den perfekta mängden för att undvika ett fullt lager men samtidigt minska inköpskostnaderna.
5. Rabatter och erbjudanden
Att erbjuda kunderna olika rabatter och erbjudanden är jättebra så länge det inte blir förutsägbart för kunden. Om du t.ex. presenterar ett erbjudande innan det kommer ut så finns det en risk att kunderna kommer vänta in kampanjen istället för att handla just idag till fullpris. Du vill ju helst att kunden ska köpa till fullt pris och att erbjudandet endast ska vara en hjälp till att öka din försäljning.
Har du en e-handel? Om ja, vilka andra saker tycker du att man som e-handlare bör tänka på? Dela gärna med dig i kommentarerna nedan.