1. Rätt Kunder
Du behöver veta vilka dina kunder är. Ta reda på så mycket du kan om dina kunder, vad de söker lösningar för, vad som deras problem och vad de vill få hjälp med. Undersök om de är villig att betala för det som du vill sälja till dem och är det som du säljer svaret på deras utmaningar och problem. Det kan vara så att människor har problem och utmaningar men inte vill betala för att få dessa fixade.
Undersök vad kunderna tycker om, föredrar och vad de vill ha mer av. Se till att hitta de kunder som passar för din verksamhet. Du kan ha flera olika kundgrupper men då behöver du veta vilka olika problem och utmaningar som dessa kunder vill lösa genom att betala för det.
2. Rätt Paketering
För att du ska kunna sälja dina tjänster eller produkter så behöver du paketera dessa så att kunden känner att de vill investera i det du erbjuder. Handlar det om att du erbjuder tjänster så behöver du ta det du har ”inne i skallen” och omvandla det till säljbara tjänster och produkter. Handlar det om produkter som du tillverkar så behöver du också paketera dessa så att kunden attraheras och vill köpa av dig. En smart paketering erbjuder möjligheter för olika plånböcker. Det kommer alltid att finnas kunder som vill betala mer för något exklusivare och de som vill betala mindre för att få access till din kunskap eller dina produkter. Så skapa en paketering som innehåller olika prisnivåer. Din paketering ska också särskilja sig från dina konkurrenters. Du vill ju inte vara en kopia av dina konkurrenters utbud eller hur? Hitta och lyft upp det som är det unika med din verksamhet. Synliggöra dina fördelar gentemot dina konkurrenters. Kunden ska lätt kunna motivera varför de väljer dig istället för en av dina konkurrenter.
3. Rätt Marknadsföring
När du sedan hittat den rätta kunden och skapat smarta paketeringslösningar så behöver marknadsföra detta. Att marknadsföra är att utveckla företaget, för i mötet med din marknad kommer du att lära dig massor som du sedan kan återanvända i din verksamhet för att ex. utveckla ditt utbud. Du ska lära dig att marknadsföra det du gör och göra det hela tiden. Undersök vilka marknadsföringsformer som finns och välj de som känns rätt för dig. Idag finns många sätt att marknadsföra dig på, som inte kostar så mycket t.ex. så är internet en mycket billig reklamkanal. När du valt hur du vill marknadsföra dig, sätt igång och gör det! Hur mycket ska du marknadsföra dig? Jo, en måttstock är: flera timmar varje dag om du är du nyföretagare. När du sedan blivit mer etablerad kanske du bara behöver några timmar i veckan för att hela tiden ha kunder i ”pipelinen”. Kom ihåg: Syns du inte, så finns du inte!
4. Rätt Attityd
Från den dagen du börjar tänka i termerna av eget företagande till den dagen du är företagare så är din egen attityd och inställning en framgångsfaktor. Du ska ha en attityd av oövervinnerlighet, envishet och uthållighet för att lyckas som företagare. Du ska ha en inställning av du är en vinnare från starten. Om du ska tävla med någon, så är det med dig själv. Se till att tänja gränserna för vad du själv vågar eller kan och du kommer att se hur mycket du växer bara genom det. Att ständigt ta sig utanför sin egen trygghetszon eller komfortzon gör att du utvecklas som företagare och som människa. Du skaffar dig ”skinn på näsan” och blir inte rädd för att göra fel. Snarare ser du det som ett lärande. Att vara företagare är att vara på en evig utvecklingsresa. Det finns alltid någonting nytt att lära sig - om du vill det!!
För fler kunder och mer pengar i din företagskassa!
ViviAnn Labba