Ha med en signaturfärg
Älskar du en viss färgkombination så kan den vara ett sätt för dig att framhäva en del av dig. Så länge det inte blir för mycket och förstör det professionella så kan du med hjälp av ditt visitkort bygga ditt personliga varumärke på ett minnesvärt sätt genom färg. Rätt användning av färgen kan hjälpa ett helt vanligt visitkort att stå ut från mängden. Om du även uppgraderar designen så kan du lätt få det att bli lite extra minnesvärt.
Psykologer har även funnit att färgen kan förbättra mottagarens minnesprestanda, eftersom det ger kortet en extra "minnes tag". Att ha en perfekt färgkombination hjälper då ditt visitkort att synas lite extra.
Organisera men inte på ett tråkigt sätt
Vi har alla sett de standardiserade korten som innehåller en lista med all information i små typsnitt för att det ska få plats. Istället för att trycka ihop informationen så kan du anpassa den för att presentera din viktigaste information. Varför skriva in hela din adress när du skulle kunna skriva in din hemsida i en större lättläst storlek?
Utformningen av ditt kort talar sitt tydliga språk och kräver inte att man överdriver för att få kortet att synas. Tänk därför på att ha ett väl utformat visitkort där den viktiga informationen är tydlig istället för att satsa allt för mycket på något riktigt kreativt eller spännande.
Ha med ett slagord eller citat som passar dig
Många av oss har en slogan, ett citat eller ett ordspråk som passar in på det vi arbetar med/för på ett professionellt och personligt plan. Genom att ta med det på kortet så kan du ge liv till ditt visitkort samtidigt som det får en personlig touch.
Även om visitkortet hjälper mottagaren att komma ihåg dig så tänk på att det är under själva nätverkandet som du som person kan göra det riktigt stora intrycket.