Facebook och Instagram är viktiga marknadsföringskanaler för många företag, men reglerna ändras ständigt och för att maximera ROI på investerade pengar är det bra att känna till de senaste uppdateringarna. Tobias Rangbo, grundare av Facebook-byrån Rocket Revenue förklarar här vad du ska tänka på nu och i sommar.

Nu är det äntligen dags för ett nytt inlägg som är tänkt att hjälpa dig som företagare till mer framgångsrik annonsering på Facebook och Instagram.

Innan du börjar läsa denna artikel rekommenderar jag dig att börja med artikeln jag skrev 2017 som handlade om hur du skapar förutsättningar för lönsam annonsering på Facebook. Dagens artikel är tänkt att ge en uppdaterad bild av vad vi nu ser fungerar bäst. Erfarenheterna är baserade på att ha spenderat över 100 miljoner kronor i annonsering på Facebook under 2018.

I denna artikel kommer vi bland annat gå igenom:

  • Hur annonsering på Facebook och Instagram förändrats senaste 6 månaderna.
  • Varför en data och test-driven approach är viktig.
  • Vad Facebook premierar just nu.

Denna artikel riktar sig primärt till dig som redan är igång med din annonsering och vill göra den ännu mer lönsam.

Hur har annonsering på Facebook och Instagram förändrats de senaste 6 månaderna?

Mycket. Idag ser vi att saker som vi testade för 6 månader och inte fungerade helt plötsligt gör det. Facebook och Instagram har också gått igenom stora förändringar i samband med att man hamnade i blåsväder i slutet av 2018 både vad gäller plattformen i sig men även vad vi som annonsörer har att förhålla oss till.

Mycket av det vi som annonsörer gör bör syfta till att ge plattformen bästa möjliga förutsättningar för att ge oss det resultat vi vill ha. Det kluriga här är att detta hela tiden förändras i takt med att Facebook vill/måste premiera olika saker men också att man inte vill att vi som annonsörer ska ha möjlighet att ”knäcka koden”.

Just konceptet med att knäcka koden är något vi som byrå ofta stöter på. Eftersom vi spenderar så pass stora summor pengar varje månad som vi gör så är det lätt att tro att vi har nyckeln till hur man ska göra i de flesta fall. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt eftersom varje case är unikt och plattformen är oerhört dynamisk.

Så vad har förändrats de senaste 6 månaderna?

1. Facebook har styrt om till att premiera kampanj, målgrupps och annonsuppsättningar som är mer automatiskt inriktade. Detta då man vill att algoritmen ska få så stora spelytor som möjligt. Detta är en stor förändring jämfört med tidigare då det i många fall kunde löna sig att segmentera i väldigt små segment. Detta innebär att saker som kampanjbudgetoptimering och automatiska placeringar är framgångsfaktorer vi ser fungerar väldigt väl just nu.

2. Facebooks Pixel har blivit ännu viktigare. Detta av samma anledning som ovanstående. Pixeln säger till algoritmen vad som händer efter du lämnat Facebook eller Instagram och för att den ska säga ’rätt saker’ och styra algoritmen så effektivt det bara går är det oerhört viktigt att den är 100% korrekt uppsatt.

Varför är en data – och testdriven approach så himla viktigt?

Facebooks system förändras mycket och snabbt. Det gör att saker vi såg fungerade igår, inte nödvändigtvis behöver göra det idag. Att hela tiden ifrågasätta sina egna strategier och uppsättningar är oerhört viktigt för att långsiktigt nå framgång med annonsering på Facebook och Instagram.

En approach som brukar vara bra är att måla upp hypoteser eller scenarion som man tror mer eller mindre på och därifrån utvärdera och testa. En sådan hypotes skulle kunna vara att produktbilder för en e-handel bör vara mer effektivt för att driva försäljning än mer generella varumärkesinriktade annonser, i vissa fall stämmer det, i andra fall inte alls.

Men att bara testa för testandets skull är inte särskilt mycket värt. Det gäller att vi som annonsörer testar rätt saker.

Förslag på olika tester som kan ha en stor påverkan på annonseringen:

  • Kampanjtyp. Här kör vi endast konverteringsannonser för e-handlare och leadgenereringsannonser för tjänsteföretag.
  • ’Automatisk’ vs manuell setup. Här kan vi ge algoritmen mer eller mindre fria tyglar, just nu ser vi att fria tyglar är effektivare.
  • Produkt eller tjänst. I många fall kan det för en e-handel skilja flera 100% i avkastningsnivåer beroende på vilken produkt vi pushar på. I tjänsteföretags fall kan olika tjänster vara nyckeln.
  • Budskap i annonserna. Detta är speciellt viktigt för tjänsteföretag, vi vill försöka prata direkt till målgruppen och visa att vi förstår dem.

Det är också viktigt att vi inte förstör vår data. När vi gör tester så finns där en liten risk i form av att man kan göra det svårare för algoritmen att hitta rätt potentiella kunder. Det gäller att ha en strategi för att hålla sin data ren när man genomför tester. 

Vad premierar Facebook just nu?

Över de tester som vi löpande gör så ser vi att en automatisk approach där man ger algoritmen stora spelytor fungerar överlägset bäst. Mitt och ditt jobb som annonsörer här ligger i att sätta upp allt från Pixel, annonskonto, målgrupper på ett sätt som gör att vi får fördelar och försprång gentemot våra konkurrenter i algoritmen.

Några praktiska tips för dina tester:

  • Kampanjbudgetoptimering
  • Automatiska placeringar
  • Dynamiska produktkataloger (även mot trafik som ej visat intresse för oss sedan tidigare)
  • Olika produkter mot samma målgrupp
  • Olika budskap mot samma målgrupp

Listan kan bli oändligt lång. Kom ihåg att när du testar så testa inte allt för många hypoteser samtidigt, det kan då bli svårt att särskilja vad som faktiskt fungerat.

Lycka till med sommarannonseringen!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.