Trots fjolårets rekordhöga tillväxtsiffror fortsätter svenska konsumenter att handla online mer än någonsin. Den senaste rapporten från E‑barometern som via konsumentundersökningar följer e-handelns utveckling i bland annat Sverige, visar på att näthandeln ökade med 11% i det tredje kvartalet 2021.

Det kanske inte låter som mycket men med tanke på att e-handelns växte med hela 39% under motsvarande period föregående år, är det anmärkningsvärt att näthandeln inte bromsat in mer.

Graf som visar ökad e-handel under tredje kvartalet 2021

E-handeln växer så att det knakar och det är inte konstigt att det tillkommer och utvecklas nya säljlösningar för att matcha e-handelns allt tilltagande behov.

För den som vill börja sälja på nätet gäller det att hänga med. Gårdagens framgångskoncept byts snabbt ut mot nya än mer raffinerade metoder för att sälja varor och tjänster på nätet. I en här artikeln går jag igenom några alternativa säljkanaler och strategier för e-handeln.

Alternativa säljkanaler inom e-handeln

E-handelns höga tillväxt kan inte enbart förklaras med att vi handlar mer fysiska produkter online. Hela vårt samhälle står inför ett digitalt paradigm som givetvis ger upphov till affärsmöjligheter för entreprenörer som är lyhörda och hänger med i utvecklingen.

I takt med att områden såsom utbildnings-, kultur- och nöjesverksamheter i allt större utsträckning digitaliseras kommer givetvis smarta systemlösningar för att bedriva och sälja digitala produkter och tjänster online.

Digitala produkter

Det blir allt vanligare att vi konsumerar digitala produkter, dvs. produkter som streamas eller laddas ned av konsumenten. I vissa fall kan den här typen av tjänster säljas vi medlemskap, där kunder får tillgång till exklusivt material på en webbplats.

Men det förekommer även digitala produkter som säljs styckvis, precis som försäljning av fysiska produkter. Det kan handla om exempelvis försäljning av bilder och media som vanligen prissätts per nedladdning.

Men vi ser även hur helt nya marknader för digitala produkter växer fram. Hit hör exempelvis så kallad NFT-konst (“Non-Fungible Token”). Det är unika digitala eller virtuella konstföremål som i vissa uppmärksammade fall sålts för mångmiljonbelopp. 

Man med penna och laptop gör en säljplan för sin onlineförsäljning

För att sälja digitala produkter, kan entreprenörer eller e-handlare med fördel använda specifika säljlösningar som är skapade för försäljning av en viss typ av digital produkt. Några av de mest vanligt förekommande digitala produkter bland exempelvis startups och entreprenörer är:

  • Försäljning av digitala utbildningar. Att sälja digitala utbildningar och distanskurser kräver vanligen en utbildningsplattform eller LMS (“Learning Management System”). Det finns numera flera användarvänliga plattformar som låter användare skapa en egen webshop avsedda för kurser. Den här typen av plattform fokuserar på att ge bra förutsättningar för att skapa en bra upplevelse utifrån ett utbildningsperspektiv. Några populära plattformar som riktar sig till både nystartade såväl som etablerade utbildningsföretag är: Thinkific, Podia men även Learndash som dessutom går att integrera med med WordPress. Plattformarna har systemstöd för att exempelvis skapa certifikat, prov och utbildningar som använder olika former av gamification.
  • Försäljning av nedladdningsbara eller streamade produkter. Det finns i princip två sätt att sälja digitala produkter. Antingen väljer man en marknadsplats som fokuserar på att sälja en viss typ av digital produkt, exempelvis: Spotify, iStock eller Udemy. Men många entreprenörer väljer idag att öppna en egen webbutik som säljer digitala produkter. Ett populärt alternativ för att sälja digitala produkter via egen webshop är via Easy Digital Downloads som är kompatibelt med WordPress.
  • Medlemskap som ger tillgång till exklusivt material och digitala forum. Allt fler företag väljer att erbjuda kunder olika former av medlemskap eller “subscriptions”. Medlemskap möjliggör återkommande försäljning av produkter och tjänster och är smart sätt för att bibehålla regelbunden kontakt med sina kunder. I princip alla väletablerade e-handelslösningar erbjuder program för att sälja medlemskap. Här får man helt enkelt välja en plattform utefter sina egna preferenser. En välutvecklad systemlösning för att sälja medlemskap och som dessutom är integrerad med alla stora e-handelsplattformar är 2Checkout.

Sälj produkter via en marknadsplats

Under 2020 etablerades kring 3500 nya e-handelsbutiker i Sverige (Konkurrensverket). Att starta en egen webbutik är numera relativt enkelt och förenat med låga inträdesbarriärer vilket är gynnsamt för framförallt småföretagare och entreprenörer. Det finns flera användarvänliga e-handelsplattformar att välja på för den som vill sälja fysiska produkter. 

Utmaningen för många nystartade e-handelsföretag består inte i att skapa själva webbutiken. Ett vanligt förekommande problem är istället hur e-handlare ska attrahera besökare och kunder till sin webbplatser. Att försöka marknadsföra sin webshop och dessutom rådda med logistik och lagerhållning kan visa sig vara ett kostsamt sätt att driva webbutik.

Av den anledningen ser vi hur allt fler marknadsplatser börjar etablera sig som en alternativ säljkanal för e-handlare. Den kanske mest uppmärksammade marknadsplatsen i Sverige är Amazon som erbjuder handlare ett komplett ekosystem med logistik- och marknadsföringslösningar. Men utöver Amazon finns det även flera andra intressanta marknadsplatser att undersöka för handlare som söker alternativa säljkanaler.

En fördel med att sälja via en marknadsplats är att väletablerade marknadsplatser, precis som fysiska gallerior, kan erbjuda höga volymer av besökare. Det kan av den anledningen vara enklare att få sina produkter och tjänster att synas hos sin målgrupp. Många marknadsplatser erbjuder även anslutna handlare lösningar för marknadsföring. Det kan vara ett alternativ för den som vill nischa sin marknadsföring mot en avgränsad marknad.

Här är några marknadsplatser som kan vara av intresse för e-handlare som söker alternativa säljkanaler:

  • Amazon: Marknadsplats som även erbjuder lösningar för lagerhållning och transport (Amazon FBA).
  • Fyndiq: En svenskutvecklad marknadsplats som erbjuder försäljning av varor från massvis av olika grossister och återförsäljare. En fördel med att använda Fyndiq kan vara att det är kostnadsfritt för företag att ansluta sig till plattformen. Det gör Fyndiq till en intressant merförsäljningskanal då avgift enbart tas ut på sålda varor.
  • Etsy: En internationell marknadsplats som erbjuder försäljning på 83 marknader runtom i världen. Etsy erbjuder även marknadsföring av produkter utanför plattformen.
  • CDON Marketplace: Ytterligare en svenskutvecklad marknadsplats som är integrerad med några av de största e-handelsplattformarna såsom Shopify, WooCommerce och Magento.
  • Udemy: Marknadsplats med fler än 44 miljoner registrerade kunder. Udemy är en digital marknadsplats för digitala utbildningar. Plattformen erbjuder distanskurser på 75 olika språk och det är enkelt att ansluta till plattformen och lägga ut sina kurser till försäljning till plattformens användare.

Säljkanaler i sociala medier

Att bedriva försäljning via sociala medier är ingen nytt koncept. Däremot utvecklas flera säljkanaler i sociala medier för att kunna erbjuda användare nya smarta lösningar för att sälja produkter.

För att sälja produkter via exempelvis Facebook och Instagram på den svenska marknaden krävs att du äger en extern webbplats med ett eget domän. Med andra behöver du i princip sätta upp en webbutik med någon av de e handelsplattformar som är kompatibla med Facebook. Exempelvis Shopify eller en WooCommerce. Därefter kan du via en app eller plugin integrera dina produktsidor med Facebook.

Laptop och smartphone inloggad på Facebook

På den amerikanska marknaden har dock Facebook redan utvecklat en fristående e-handelskanal vilket gör det enklare för entreprenörer att sälja på Instagram och Facebook. Det innebär att du kan erbjuda produkter till försäljning direkt på Facebook, utan att behöva koppla din Facebookbutik till en extern webbplats. Försäljningen och betalning sker direkt på Facebooks webbplats vilket gör det enkelt för både återförsäljare och kunder.

Det är troligt att den här typen av försäljningsmöjligheter i sociala medier som inte kräver att användare har en extern webshop; kommer att vara tillgänglig på den svenska marknaden i framtiden.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.