Jag stötte på en artikel i tidningen Entrepreneur.com om Steve Jobs framgångsfaktorer. Den var så bra att jag inte kunde låta bli att översätta den. Artikeln grundar sig i hur hans värderingar och sätt att tänka har skapat ett av världens starkaste varumärke. Jag tror dessa värderingar är en väldigt bra sammanfattning på hur en så framgångsrik entreprenör tänker.

Detta är min hyllning till Steve Jobs, en av de främsta entreprenörer världen har skådat.

Steve Jobs tips för framgång

1. Gör det du älskar

Jobs sa en gång, "Människor med passion kan förändra världen till det bättre." På frågan om vilka råd han skulle ge blivande entreprenörer, svarade han, "Jag skulle ta jobb som en diskplockare eller något annat tills jag listat ut vad jag verkligen brinner för."

Passion är allt.

2. Gör ett avtryck i universum

Jobs trodde på visionens kraft. Han frågade en gång John Sculley som då var VD på Pepsi – "Vill du tillbringa ditt liv med att sälja sockrat vatten eller vill du förändra världen?"

Tappa inte siktet på den stora visionen.

3. Sammanför och koppla ihop

Jobs sa en gång att kreativitet är att koppla ihop och sammanföra saker. Han menade att människor med en bred livserfarenhet ofta kan se saker som andra missar. Han gick kurser i kalligrafi som inte hade någon tillstymmelse av praktisk nytta i hans liv - tills han byggde Macintosh. Steve reste till Indien och övriga Asien. Han studerade design och deras gästfrihet.

Bo inte i en bubbla. Koppla ihop idéer från olika områden.

4. Säg nej till 1000 saker

Steve var lika stolt över vad Apple valde att inte göra som över de saker Apple gjorde. När han återvände till Apple 1997, tog han ett företag med 350 produkter och reducerade dem till 10 produkter, under en tvåårsperiod. Varför? Så varje produkt och idé kunde få det fokus den förtjänade.

Vad är det du säger "nej" till?

5. Skapa olika upplevelser

Jobs sökte även innovation för en ny upplevelse inom kundtjänstområdet. När han först kom på idén för Apple Stores, sade han att de skulle vara annorlunda och istället för att bara flytta lådor skulle butikerna förgylla livet hos kunden. Allt det du känner och upplever när du går in i en Apple-butik är tänkt att berika ditt liv och att skapa en emotionell koppling mellan dig och Apples varumärke.

Vad gör du för att berika livet för dina kunder?

6. Bemästra kraften i en bra berättelse

Du kan ha världens största och bästa idé, men om du inte kan kommunicera dina idéer på rätt sätt, spelar det ingen roll. Steve Jobs var världens kanske främsta ”corporate storyteller”.

Istället för att bara leverera en presentation som de flesta människor gör, så informerade han, utbildade, inspirerade och underhöll, allt i en och samma presentation.

7. Sälj drömmar, inte produkter

Jobs fångade vår fantasi pga. att han verkligen förstod sina kunder. Han visste att Apple-tabletterna inte skulle fånga vår uppmärksamhet om de var alltför komplicerade. Så vad blev resultatet? Endast en knapp på framsidan på iPad. Det är så enkelt, att en 2-åring kan använda den. Dina kunder bryr sig inte om din produkt. De bryr sig om sig själva, sina förhoppningar och sina ambitioner.

Steve Jobs lärde oss att om du hjälper dina kunder att nå sina drömmar, kommer de att följa dig.

Det finns en berättelse som sammanfattar Steve Jobs karriär på Apple. En chef på Disney hade till uppgift att tänka om och förbättra Disney Store. Han ringde Steve och bad om råd. Vad blev hans råd? ”Dream bigger” – Fantisera och dröm ännu större. Det är bästa rådet han kunde lämna till oss.

Se det geniala i din galenskap, tro på dig själv, tro på din vision och var ständigt beredd på att försvara dessa idéer.

Missa inte när Steve Jobs höll tal 2005 vid Stanfords universitet. Det anses av många vara ett av de bästa motivationstal som någonsin hållits.

Steve Jobs, 24 februari 1955 - 5 oktober 2011

Läs vidare: 5 tips hur du presenterar som Steve Jobs


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.