Detta anser jag är en alarmerande hög siffra.” säger Lisa Thorell, professor i utvecklingspsykologi vid Karolinska institutet, till Epoch Times.
Och hon är knappast ensam om att larma om barns användning av mobiltelefon och sociala medier.
"Jag tror att ju längre vi kan vänta med att ge barn en mobiltelefon - desto längre, desto bättre", säger Laurie Santos, professorn vid Yale universitet och skapare av den populära podcasten "The Happiness Lab", till CNBC.
Ett stort problem är att skärmtiden sällan används för kreativa aktiviteter och lärande. Större delen av tiden går till sociala medier och filmklipp visar en rapport som Common Sense forskningschef Michael Robb skrev om.
Det bekräftar nog redan vad de flesta upplever.
Stor mobilanvändning risk för barnets mentala hälsa
Risken med detta är att den mentala hälsan försämras.
Användning av sociala medier utsätter många barn för nätmobbning, hatretorik och diskriminering, rapporterade Make It i maj. Även YouTube-videor avsedda för barn kan innehålla skadligt, störande eller olämpligt innehåll.
Bara det stora antalet aviseringar ett barn kan få från sociala medier kan vara överväldigande, menar Santos.
"Tonåringar får i storleksordningen 200 aviseringar från sina telefoner varje dag", säger hon. "Det här är hjärnor som är under utveckling och försöker vara uppmärksamma i skolan, samtidigt som deras telefoner låter, ring, ring, ring."
Att stoppa användningen av mobiltelefonen för barn och ungdomar tills de åtminstone går i högstadiet ger en rad fördelar inklusive:
- Mindre risk för ångest och depression.
- Förbättrad sömn.
- Mer tid för andra saker som fysisk aktivitet, utomhusvistelse och att hjälpa till i hemmet.
Föräldrar bör också föregå med gott exempel, tillägger Santos: Om du ständigt använder din mobiltelefon blir det svårare att motivera varför ditt barn inte kan ha en.
"De kommer inte att vilja göra som du säger, de kommer att vilja göra som du gör," avslutar hon.
Fakta om ungas användning av sociala medier
Användningstid: Många elever har kontakt med vänner eller familj via sociala medier under nästan hela dagen. Det anses vara intensiv användning av sociala medier. Bland flickor gällde det 35–40 procent, bland pojkar 29–34 procent 2021/22.
Problematisk användning: En liten andel elever anses ha en problematisk användning av sociala medier. Bland flickor är det 7–12 procent, bland pojkar 4–6 procent 2021/22. Det är vanligare bland flickor än bland pojkar i 13- och 15-årsåldern att ha en problematisk användning av sociala medier.
Nätmobbning: Mellan 3 och 7 procent av eleverna har blivit utsatta för nätmobbning 2021/22.
Källa: Epoch Times