Vem bestämmer ditt varumärke?
Allt eftersom farten som vi bedriver affärer och antalet varumärken ständigt växer - är det kunderna, inte företagen, som bestämmer vilka varumärken som överlever och vilka som dör. Den riktiga konkurrensen kommer sällan från andra företag utan från det extrema virrvarr av budskap på marknaden.
Att bekämpa det virrvarret med ännu mer förvirrade och många budskap är som att försöka släcka en eld med bensin. Ett varumärke är en kunds uppfattning om en produkt, tjänst eller ett företag. Det är inte vad du säger att det är utan vad DEM säger att det är.
En överetablering av liknande tjänster och produkter tvingar kunderna att leta efter någonting, vad som helst, som hjälper dem att sortera vinnarna från resten av mängden. Den mänskliga hjärnan hanterar det här virrvarret så väl den kan -genom att blockera det mesta som den utsetts för. Vad är det då som blir bestående? Det som framstår som mest intressant och användbart - det får en etikett och lagras i mentala boxar.
För första gången i historien kontrolleras inte gränserna för konkurrensen av företagen utan av kunderna. Boxarna som de skapar i sina hjärnor är varumärkets gräns.
Varumärkets mål
Egentligen är det enkelt att sätta mål för ett varumärke - det handlar helt enkelt om att tillfredsställa kunderna så att fler personer köper fler saker under längre tid till ett högre pris. Kunder idag vill inte bli påsålda utan de vill köpa - och de tenderar att köpa lika som sin grupptillhörighet. Om jag köper det här, vem blir jag då?
Motståndet mot traditionell marknadsföring och annonsering är tvådelad:
- Människor gillar inte envägskommunikation
- Och de litar inte på annonsörer
Vad vi vill ha idag är trovärdiga varumärken. Vi undviker tomma löften. Men i en värld av ännu mer förvirring och massor av budskap krävs det mer än vanlig differentiering.
Du behöver RADIKAL differentiering. Den nya regeln är - om alla andra gör si så gör du så!