Skapar din investering ett högt värde eller lågt värde
Beroende på hur SEOarbetet utförs så skapar det antingen ett högt värde eller ett lågt värde eller något där emellan. Vad är det då jag syftar på då när jag skriver värde? Då menar jag vilket värde investeringen ger i sin helheten för: webbplatsen, besökarna och synligheten i sökresultatet hos sökmotorerna.
En investering med ett lågt värde är något som endast görs i ett SEOsyfte och inte med större hänsyn till besökare. Ett taktiskt exempel på en investering med lågt värde kan vara att skapa länkar som läggs längst ned på en extern webbsida, länkandes till din webbplats. Dessa länkar skapar inte något större värde för besökarna på den externa webbsidan. Sökmotorerna förstår att dessa länkar inte skapar något större värde för besökarna och värderar i regel sådana länkar mindre värda. Skulle det ske i en större utsträckning med sådana länkar så kan det även innebära en större risk med investeringen. För att inte tala om vissa typer av manipulerade länkar. Men det finns dock väldigt många olika sätt att arbeta med länkar och många faktorer som avgör för värdet i en länk.
Ett problem med SEOarbete som utförts med ett lågt värde är att det sällan håller för framtiden. Din investering ska förmodligen vara värd något i framtiden och inte precis för stunden. Är det inte hållbart framöver så får man börja om.
Ett högt värde på SEOarbetet innefattar att det förbättrar för sökmotorerna men även skapar ett värde för besökarna. Skulle den dagen komma där sökmotorerna t.e.x. anser att vissa länkar inte skapar lika mycket värde så kanske informationen ändå gör det för besökarna. På så vis kan SEOarbetet som gjorts bli en värdefull kanal för framtiden.
Långsiktig eller kortsiktig investering
Vilken typ av investeringen är det du är ute efter? Om det en långsiktig eller kortsiktig investering har förmodligen betydelse för hur SEOarbetet utförs.
Gäller investeringen huvudsakligen i en eller flera produkter vars livscykel inte är mer än ett par månader och där du måste ha resultat så snart som möjligt så är det förmodligen en kortsiktig investering som lockar bäst. Detta för att man sällan känner att man har tid att vänta, pengar att investera och vill ha resultat så snart som möjligt.Förmodligen investerar du då i en högrisk lösning och med ett lågt värde.
En långsiktig lösning går sällan hand i hand med metoder i SEOarbetet som ger ett lågt värde och en hög risk. Där av kan det vara bra med att få det förklarat för vilka metoder som används när investeringen talar för att vara långsiktig av det tillfrågade företaget som ska hjälpa dig med att sökmotoroptimera hemsidan.
Men se framförallt utifrån vilket behov du har och vilka risker du är villig att ta. Kanske du kan och måste ta högre risker för att lyckas med just det du ska sälja för stunden. En viktig fråga att ställa sig själv är ifall den ena eller den andre typen av investering kommer spara/åstadkomma dig mer/mindre kapital framöver.
Var noga med vad din investering i SEO kommer innebär för dig och ditt företag. Du vill inte kasta “pengarna i sjön” då detta är din investering i framtiden. Det är viktigt med att ifrågasätta hur investeringen i praktiken görs än bara dess affärsnytta med tjänsten tror jag. Det kan komma att gynna dig i framtiden.