Det är inte särskilt attraktivt ur en kunds synvinkel. När du nätverkar för att få andra att veta mer om dig och ditt företag, gör det då på ett trovärdigt sätt. Den svenska jantelagen är tyvärr inte en framgångsrik metod i business sammanhang.
Om du inte känner dig bekväm i att framhäva dig själv, börja öva genom att ta små uppdrag där du måste framhäva dig själv på ett eller annat sätt. Testa att vara toastmaster på ett bröllop eller gå med i en retorikkurs. Övning ger färdighet.
I takt med att du tränar på ditt budskap – på det som framhäver just ditt företag och din unika kompetens – testa att finjustera ditt meddelande allt eftersom. Experimentera och ändra en liten del av ditt meddelande efter varje gång. Se om du kan bestämma vilka specifika ord som får den bästa responsen hos dina potentiella kunder. Kom ihåg att fokusera på hur du kan hjälpa dina kunder att lösa deras problem. Berätta hellre en historia om dig själv eller hur du hjälpt en kund till framgång, än att i detalj redogöra för vad du jobbar med.
Bestäm ditt mål och fokus innan du börjar nätverka
När du går till events, mässor eller vad det nu kan vara för typ av nätverkande, bestäm i förväg ett realistiskt mål för eventet. Vad är syftet med att du går dit? Är det för att lära känna fler människor som kan bli dina framtida kunder eller är det att byta X antal visitkort? Skapa ett inre fokus och en tydlig intention med mötet. Gå inte bara dit för att de serverar gratis kaffe.
Men oroa dig inte för mycket för om det tal som du övat på framför spegeln hemma inte alls blir som du tänkt dig när du väl står där. Hitta ditt eget sätt att tala, var dig själv och möt hellre människor på ett personligt plan och börja skapa en relation till den du möter.
Du är en problemlösare och inte en försäljare
När du talar med potentiella kunder om dina tjänster så vill du nämligen bli sedd som en problemlösare snarare än en försäljare. Ta dig tid att uppmärksamma deras behov. Om du är osäker på deras behov, fråga dem. De kommer mer än gärna att berätta det för dig. I själva verket kanske du upptäcker att deras behov var annorlunda än vad du trodde, vilket kan vara svaret på varför du inte attraherat så många kunder hittills.
En bra marknadsförare vet hur man ”connectar” med människor på det känslomässiga planet. Det gäller både män och kvinnor. Skapa relationer genom att visa dig genuint intresserad av de människor du möter. Lyssna fokuserat, ställ följdfrågor och se dem i ögonen. Människor älskat att bli hörda, så var tålmodig och bygg upp en känsla av tillit. När en potentiell kund känner sig viktig, känner förtroende för dig och gillar dig, då har du kommit mycket långt!
Tips för lyckat nätverkande:
- Kom ihåg att le!
- Lär dig att snabbt lägga personens namn på minnet.
- Skriv ett litet personligt meddelande på baksidan av ditt visitkort innan du lämnar över det.
- När du avslutar samtalet – upprepa gärna något som de sagt till dig som du fann intressant.
- Återkoppla till kontakten genom ett mail, där du gärna tillhandahåller personen något av värde ex. en artikel, rapport eller annat tips som kan hjälpa dem på vägen.
För framgång i ditt företag!