Att tänka på när det gäller dina besökare:
- Varifrån kommer de?
- Hur länge stannar de?
- Hur många återkommer?
- Vilka ord använder de när de kommer till hemsidan?
- Vilka sidor är populärast?
Populäraste sidorna och inlägg
Vilka sidor på din webbplats får mest trafik?
Återigen kommer detta visa vilken typ av information människor är mest intresserad. Om en sida ofta är länkad till eller välbesökt, innebär det förmodligen att det är den typ av innehåll som dina användare vill se mer av.
Vet vilka dina trafikkällor är
Slutligen, se över din trafik källor regelbundet. Vart kommer besökarna ifrån?
- Om andra webbplatser regelbundet skickar besökare, se om du kan komma i kontakt med dessa webbplatser.
- Om mindre sökmotorer skickar dig trafik, se om du kan optimera för dessa sökmotorer.
- Om många besökare är direkta, dvs. de skriver in din adress, innebär det förmodligen att din marknadsföring off-line eller varumärkesarbete fungerar.
Ta reda på vad som fungerar, lägg sedan mer tid och energi på att få det att fungera ännu bättre.
Dessa är bara några sätt att använda dina analyser och data för att räkna ut vem som kommer till din webbplats och vad de vill ha mer utav. Gå regelbundet igenom din statistik eftersom det kan förändras snabbt.
Det finns många olika statistikprogram att använda, Google Analytics är gratis, användarvänligt och berättar allt ovan och mycket mer därtill.