Autenticitet, passion och tålamod är tre saker du behöver ha med dig för att stärka ditt varumärke. Vi listar även sex frågor du kan använda som verktyg.
Om du är nyfiken på att starta företag, byta jobb eller skaffa dig en karriär som influencer på sociala medier behöver du fundera över hur du ska tänka för att bygga ditt personliga varumärke. Att vara dig själv kommer du långt med och egentligen påverkar allt du gör och säger hur du uppfattas, men det finns knep och saker du bör känna till. Här kommer några tips hur du skapar ett extra skimmer över dig och din personlighet.
Personligt varumärke - vad är det?
Detta begrepp är idag avgörande för dig som vill göra ett avtryck genom ditt företag eller din plattform. Ett starkt personligt varumärke inger förtroende, skapar ett djup hos ditt företag eller influencerskap och är avgörande för att bygga relationer till dina kunder och följare.
Att vi talar så mycket om personligt varumärke idag har förmodligen att göra med den utbredda användningen av sociala medier. Idag är inte företag isolerade endast till sin hemsida utan har flera andra sätt att nå ut till presumtiva kunder, också kallat marknadsföringskanaler.
Sociala medier som Instagram, LinkedIn, Facebook och Twitter är några av de största plattformarna där företag och influencers bygger sina personliga varumärken genom att visa upp en intimare sida av sig själva och sina tjänster. Exempelvis kan vi följa advokatbyråer som delar med sig av sina arbetsdagar och berättar om sitt yrke. Vi kan följa influencers inom mode som också visar upp sitt engagemang för exempelvis miljö- och rättvisefrågor. Vi kan också ta del av mångas kompetens genom att få gratis tips och råd inom olika områden och branscher. Den här ständiga kommunikationen som sker är en stor del av det personliga varumärket, för hur du är på nätet säger idag mycket om hur du är i verkliga livet.
3 tips hur du skapar ett starkt varumärke kring vem du är
Det personliga varumärket inkluderar så gott som allting som rör dig, din produkt eller dig som influencer. Nyckelord som är viktiga i uppbyggnaden av det egna varumärket är autenticitet, passion och tålamod.
1. Autenticitet
Autenticitet, eller att vara sann mot dig själv och naturlig, är något av det allra viktigaste för att skapa en trovärdighet. När du bygger ditt personliga varumärke måste du utgå från vem du är som person, vilka värderingar du har och vad som är viktigt för dig. Fundera gärna en stund på hur du tror andra personer ser dig. Kanske kan det ge dig en ledtråd till vem du är och vad du står för. Fundera också på hur du skulle vilja att andra personer såg dig och utvärdera därefter vad du behöver göra för att nå dit. Kanske behöver du satsa på din personliga utveckling? Det går inte att nog betona hur viktig autenticitet är när det kommer till ditt personliga varumärke. Om du inför dina kunder eller följare visar upp en falsk eller motstridig bild av dig själv kommer förtroendet för dig och ditt varumärke att minska.
Undvik politisk korrekthet
Att vara politiskt korrekt (PK) kan enklast förklaras som att man försöker framstå som god genom att följa det man tror är det rätta eller korrekta sättet att vara, agera och uttrycka sig på, utan att nödvändigtvis tänkt igenom betydelsen eller konsekvenserna. Få saker kan skada varumärket mer då politisk korrekthet är något som ändrar sig över tid. Det som är PK idag kan vara raka motsatsen tre månader senare.
I tider när allt fler kändisar och personligheter från det offentliga vill signalera sin godhet genom politisk korrekthet kan det uppfattas som den rätta vägen, men detta är en farlig väg att vandra. Det är tröttsamt att se individer kasta ur sig floskler som är självklara eller där det finns en annan vinkel på problemet som den självgode inte förstått eller struntar i.
Ibland är det bättre att undvika vissa ämnen då de kan uppfattas på många olika sätt och det du själv anser vara en självklar god gärning snabbt kan upplevas som ett försök att plocka billiga poänger, särskilt om du inte är väl påläst i ämnet.
Men samtidigt finns här en paradox där det är just "striden" och att stå upp för dina åsikter som kan få ditt varumärke att växa. Titta på en rad politiker och journalister som vågar stå upp för vad de tror på. De tappar en del läsare och följare men växer sig samtidigt starkare hos en annan grupp. Det är dessa personligheter som idag har tusentals följare och når fler människor än de stora tidningshusen - de har ett starkt varumärke. De är autentiska.
Skaffa dig kunskap! Men ibland är det bäst att bara vara tyst.
2. Passion
Passion är en annan viktig del i ditt personliga varumärkesbyggande. Din passion för det du gör, de tjänster du erbjuder eller det du vill förmedla ska genomsyra hela din närvaro både på nätet och i verkliga livet. Våga visa att du älskar det du gör och att du också kan din sak. Satsa på det som du verkligen är bäst på, då kommer förmodligen passionen lysa igenom av sig själv. Att vara passionerad är också att visa engagemang för sakfrågor inom din nisch och att berätta varför det är så viktigt för dig. Kanske kan du använda dig av storytelling när du berättar om hur din passion uppkom?
Relaterad läsning: Använd berättande i din marknadsföring
3. Tålamod
Till sist gäller det att ha tålamod. Ett varumärke byggs inte på en dag. Att skapa ett varumärke som människor minns tar tid och det gäller att fortsätta även när det känns som om ingenting händer. Det kan ta ganska lång tid innan du har etablerat en stark profil men här är resan viktigare än någonsin. Var autentisk och använd dig av din passion för att utveckla ditt varumärke.
Även när dagen kommer då du kan sägas ha nått framgång så slutar inte själva arbetet då varumärket utvecklas hela tiden i takt med de framsteg du gör.
Tänk också på att varumärket är en färskvara; det du gör idag kan slå tillbaka imorgon, så agera alltid efter ditt goda omdöme.
Men jag är varken företagare eller influencer, behöver jag bry mig om mitt personliga varumärke då?
Svaret är ja, det behöver du. Eller rättare sagt, du har redan ett personligt varumärke men det behöver inte vara så välkänt vem du är för andra.
Om du till exempel vill söka ett nytt jobb bör du fundera över ditt personliga varumärke. Precis som ett företag som säljer en produkt behöver du kunna visa arbetsgivaren vilka kvaliteter du erbjuder och vem du är som person. Här blir både autenticitet och passion viktigt när du ska berätta vem du är och varför du söker jobbet.
Du som redan har ett arbete du trivs med har med största sannolikhet också ett eget varumärke, det är bara att fråga hur dina medarbetare uppfattar dig. Är du exempelvis en medarbetare som är glad, lojal och effektiv i arbetssammanhang är detta också egenskaper som förknippas med dig och ditt varumärke. Du kanske är medarbetaren som ”alltid sprider positivitet” eller som ”alltid går att lita på”.
6 frågor du kan använda som verktyg
Avslutningsvis uppmanar vi dig att utgå från frågorna nedan, kanske kan de hjälpa dig på vägen.
1. Vem är du? Tänk att du ska presentera dig för någon som inte känner dig. Vem är du som person? Vad gillar du att göra och vad motiverar dig?
2. Vilka värderingar har du? Vad är viktigt och vad vill du förmedla vidare?
3. Vem inspirerar dig? Finns det något hos den personen som du kan anamma och göra till din grej?
4. Vad är du riktigt bra på? Hur kan du låta världen få veta det?
5. Vad kan du lära dig av andra personers misstag? Och vilka misstag har du begått som blivit lärdomar för dig?
6. Varför ska människor lyssna på, handla av och följa dig? Vad har du att ge till din omvärld?
Detta är bara några frågor och tips som du bör ha i åtanke. Oavsett om du är ny i branschen eller redan etablerad är ovan nämnda frågor och tankar något du kan ta till dig och lägga lite tid på att besvara.