Lyssnandet är en mycket viktig del i säljsamtalet, men det är oftast den sämsta egenskapen hos de flesta säljare. Effektivt lyssnande leder till försäljning, massor av försäljning.

Vad kännetecknar en person som INTE är bra på att lyssna?

  • En person som alltid har alla svaren är för det mesta en dålig lyssnare.
  • En person som ofta avbryter är inte heller någon bra lyssnare.

Gör så här:

1. Titta på personen du talar med och var vänligt glad.
2. Fokuser på orden och dess mening.
3. Visualisera de olika situationerna som beskrivs för dig.
4. Visualisera ditt svar eller din lösning innan du ger den.
5. Lyssna med öppet sinne, utan att fördömma.
6. Använd förstärkande ord som - Jag förstår, -Okey, - Det visste jag inte, osv.
7. Var kontrollerad, lagom avslappnad och lugn när du lyssnar.
8. Tillåt kunden att tala till punkt.
9. Ställ frågor som säkerställer att kunden förstår att du lyssnar.
10. Om du ställer frågor och lyssnar in kommer kunden själv att övertyga sig om att köpa istället för att du behöver sälja.

"Det finns en anledning till att du har två öron och en mun, lyssna dubbelt så mycket som du pratar!" - Okänd

Fundera kring:

1. Hur stor del % av säljsamtalet pratar du resp. kunden?
2. Vad skulle hända med dina affärer om du låter kunderna prata mer än idag?
3. Testa direkt idag!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.