Företaget Tesco tog tillvara på uttrycket "Om inte Mohammed kommer till berget så får berget komma till Mohammed", och tänkte radikalt om.

Brittiska handelsfirman Tesco stod inför två utmaningar i Sydkorea: Deras större konkurrenter hade köpt upp de flesta av de attraktiva butiksadresserna. Dessutom kände konsumenterna att de hade för ont om tid för att ta sig ut till Tescos egna affärer.

Tesco funderade då ut hur de istället skulle kunna ta butikerna till konsumenterna och kom på en fantastisk idé. I ett genialiskt drag hyrde Tesco ytor som både var tillgängliga och som var mest besökta av de konsumenter som Tesco ville vinna över. Nämligen reklamplatserna vid tunnelbanor och busshållplatser.

Firman byggde upp virtuella kopior av fysiska ("verkliga") butiker i tunnelbanan. Istället för att rulla tummarna och stirra på affischer kunde resenärer gå fram till bilder av butikshyllor, peka på vad de ville ha och bekräfta köpet med sina "smartphones".

Konsumenterna kunde därmed spara den extra tiden som det skulle ha tagit dem att handla efter jobbet och istället ha kassen med varor väntande när de kom hem. Det var en vinst för både konsumenter och företaget.

En så kallad ”win-win”.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.