Torkel Hallander, VD för BytHjul.com
1. Personalisering. Hemsidor, webshoppar, epostutskick och marknadsföring blir allt mer riktat. Presentationen och erbjudandet utformas på basis av kundernas individuella preferenser, beteende och köpkraft för att maximera försäljningen, marginaler och kundnöjdheten.
2. Omni-channel. Ehandelsboomen begränsas av att kunderna faktiskt är intresserade av fysisk kontakt med produkter. Vinnare blir de handlare som levererar ett övertygande upplevelsebaserat erbjudande i alla kanaler – och i synnerhet för produkter med större andel fysisk koppling.
3. Mättat ’pris-race’. För stapelvaror med enkel distribution, som enkelt kan jämföras med varandra, och utan behov av fysiskt koppling börjar transparensen leda till ’winner takes it all’. Om du inte heter Amazon så bör du som e-handlare börja fundera på vad du kan göra med punkt 1 eller 2.
Torkel Hallander, VD och delägare för det snabbväxande svenska e-handelsföretaget BytHjul.com, Skandinaviens största däck- och fälgbutik på nätet, som han har lett i över fem år. Torkel har 20 års erfarenhet av arbete på ledande befattningar på svenska och internationella företag.
Jörgen Bödmar, VD för Scandinavian Design Online
1. M-handel. 2015 blir året då de allra flesta e-handlare också erbjuder kunden en mobilsajt. Bakgrunden är att allt fler konsumenter "go mobile". Det är här och nu som gäller. Instant shopping i ögonblicket. Och det är inte sociala medier som driver m-handeln utan m-handlarnas egna marknadsföring.
2. Big data. 2015 blir ett år där e-handlarna intensifierar sitt arbete med att analysera kunderna och deras beteende för att försöka förstå deras avsikter. Detta för att kunna erbjuda relevanta erbjudanden i rätt tillfälle för att helt enkelt bli bättre handlare.
3. Konsumenten blir global. Nästa år kommer svenska kunder att på allvar upptäcka utländska sajter och lägger en större del av sitt plånboksinnehåll utomlands. Det skapar mindre utrymme i den svenska detaljhandeln. Men det skapar också nya möjligheter för svenska e-handlare att sälja utomlands!
Jörgen Bödmar är grundare, ägare och VD för Scandinavian Design Center, som driver ett flertal inredningsbutiker på nätet runt om i Europa under varumärkena DesignOnline och Scandinavian Design Center. Jörgen har 20 års erfarenhet av entreprenörskap, affärsutveckling och ledarskap. Han är ordförande för den europeiska branschföreningen för e-handlare, EMOTA, och är en eftertraktad föredragshållare både som entreprenör och inom e-handel.
Karl Prytz, VD för Animail.se
1. Omni-channel. Allt fler e-handlare börar se fördelarna med fysiska butiker. Med en ökad närvaro av företag som finns i bägge kanalerna kommer köpupplevelsen att kunna anpassas bättre efter kundernas specifika behov. Fysiskt och digitalt kommer att vävas samman till ett där kunden inte behöver skilja på ett köp som sker via den ena eller andra kanalen.
2. Personligt innehåll. Det blir allt viktigare för e-handlare att anpassa sin sajt för den individuella besökaren istället för att presentera en och samma lösning för samtliga kunder. Det finns många verktyg som använder kundens historik för att bättre anpassa produktutbudet och vi kommer att se fler lösningar där kunden själv är involverad i att anpassa sajten efter sina egna behov.
3. Återskapa upplevelsen av fysisk butik. För att underlätta kundens beslut blir det viktigare att vägleda konsumenten genom ett besök till en nätbutik på samma sätt som det idag går att göra i en fysisk butik. Den kunskap och service som idag går att få genom fysiska butiker behöver därför återskapas av e-handlare. I praktiken innebär det ett större fokus på kunskapen om produkterna och vi kommer att se fler interaktiva lösningar där konsumenten kan ställa frågor direkt till butikspersonal även på nätet.
Karl Prytz, VD för Animail, Sveriges äldsta och största djurbutik på nätet. Karl är en entreprenör med erfarenhet från flera snabbväxande svenska företag inom ehandel. Han har bl a varit global marknadschef för Klarna, en av världens ledande aktör inom betalningar på nätet.