1. Gör en kravprofil för vad du vill ha för rekryteringsföretag. Den behöver inte vara så märkvärdig. Papper, penna och tio minuter att fundera på vad du vill ha och vad du inte vill ha.
2. Har du tiden och resurserna – testa dem! Gör ni mycket rekryteringar, så kan ett sätt vara att låta dem göra varsin provrekrytering, för att se vilka som fungerar bäst. Alltså – att göra en rekrytering av rekryteraren.
3. Gör kravprofilen för kandidaten. Om inte du vet vad ni söker så kommer inte rekryteringsföretaget veta det heller. Den ligger sedan till grund för exempelvis egenskaper, så slipper du gå i floskelfällan och söka någon som kan hålla många bollar i luften och samtidigt vara oerhört noggrann. Här får du en mall för en kravprofil. (Pdf öppnas i nytt fönster)
4. Analysera gruppen ni har idag. Dels för att se vilka roller som gruppen saknar för att lyckas, dels för att se vem som passar. Olikheter i personlighet och roller för att klara uppgiften är oftast bra och ibland absolut nödvändigt för att nå mål. Är däremot värderingarna för olika kan det skapa onödiga konflikter och utmaningar i att få ihop gruppen.
5. Se till att beskriva kulturen och värderingarna tydligt och på ett sätt som stämmer med verkligheten – så att rekryteraren förstår vad de ska söka efter för person som passar. En rekryteringskonsult må vara expert på att rekrytera – men den främsta experten på er grupp och verksamhet är du!
6. Ställ krav på rekryteringskonsulten. Var tydlig med vad du förväntar dig redan från början. Kräv också att de är tydliga med vilka krav som ställs på er, så att det inte skyndas förbi i säljprocessen.
7. Testa att rekrytera själv - så att du får en förståelse för rekryteringsprocessen. Det gör dig till en betydligt mer kompetent beställare.
Tack för din uppmärksamhet och stort lycka till!