I dag är sociala medier den självklara platsen där många av oss söker information, lär sig nya saker, kommunicerar, handlar och samtalar med kundtjänstmedarbetare. Detta ställer också krav på alla som jobbar med marknadsföring. Rollen som marknadsförare idag innebär att man behöver hålla sig ständigt uppdaterad när det kommer till olika sociala medieplattformar, nya AI-verktyg, algoritmer och trender. 

Samtidigt är mer än 90 procent av marknadsförarna övertygade om att deras marknadsföringsaktiviteter i sociala medier år 2023 kommer att ge en positiv avkastning på investeringen i reda pengar. Detta enligt en ny undersökning från Hubspot. Något som gör sig gällande på flera sätt i rapporten. 

Försäljning via sociala appar

Visuella sociala medier som Instagram, Pinterest och TikTok är naturliga verktyg för marknadsföring av e-handel. Idag har de flesta sociala plattformar inbyggda e-handelsfunktioner. Det har visat sig att kunderna gillar bekvämligheten med att handla direkt där de hittar sin inspiration, visar Hubspots undersökning. Omkring 80 procent av marknadsförarna inom sociala medier säger att konsumenterna oftare köper produkter direkt i sociala appar än på varumärkets webbplatser eller från tredje part likt Amazon. För närvarande säger 47 procent av marknadsförarna som jobbar med sociala medier att deras varumärke säljer produkter direkt i sociala medieappar.

– Om varumärken inte drar nytta av social handel går man miste om en enorm publik som sträcker sig över generationsgränserna. Konsumenter i åldern 18-44 år föredrar att hitta nya produkter via sociala medier, och 35 procent av de som tillhör generation Z säger att de använder sig av sociala medier för att hålla sig uppdaterade om varumärken och produkter, säger Pernilla Jungåker, marknadsansvarig för Hubspot i Norden och Benelux-regionen.

Viktigt att bygga ett community

Samtidigt blir det allt viktigare att man som varumärke satsar på att bygga ett community med sina användare. Nio av tio marknadsförare inom sociala medier säger att det är absolut nödvändigt att bygga upp en gemenskap på nätet för att lyckas 2023. Data från Hubspot ser ut att stödja denna tes. En av fem användare av sociala medier har anslutit sig till eller deltagit i ett online-community under de senaste tre månaderna enligt undersökningen.

– Sociala medier har förändrats mycket under det senaste året. Frågor som rör integritet, dataskydd, desinformation och uppkomsten av decentraliserade sociala nätverk har spelat in när användare rör sig bort från de traditionella plattformarna. Som företag innebär detta lägre intäkter från annonsering och satsningar på sociala medier. Lösningen blir att bygga upp nischade gemenskaper. De är de perfekta inkubatorerna för varumärkeskännedom, engagemang, lojalitet och förtroende, förklarar Pernilla Jungåker.

Kundtjänsten blir mer social

Det blir samtidigt vanligare att kundtjänstrelaterade frågor trillar in via sociala medier idag. Allt fler användare av sociala medier har kontaktat ett varumärke via direktmeddelanden för att få hjälp under de senaste tre månaderna. 76 procent av marknadsförarna inom sociala medier säger att deras företag redan idag erbjuder kundtjänst på sociala medier.

– Vi ser en betydande ökning av kontakter med kundtjänst genom direktmeddelanden under de senaste åren. Viktigt att ha i åtanke är att bra kundservice på nätet kan generera varumärkeskännedom. Konsumenter delar gärna med sig av beröm när varumärken svarar snabbt och löser problem via direktmeddelanden. På samma sätt kan dålig kundservice har motsatt effekt, och kan leda till negativa omnämnanden, säger Pernilla Jungåker.

Om rapporten:

Hubspot har frågat 1 283 marknadsförare inom sociala medier runt om i världen om de största trenderna de ser, deras mål, utmaningar och strategier för 2023. De har också genomfört en undersökning bland 600+ amerikanska konsumenter om deras trender inom sociala medier. HubSpot Market Research Analyst Maxwell Iskiev utförde datainsamlingen och analysen. Den här rapporten innehåller också insikter från Brandwatch Consumer Research-plattformen. Ladda ner rapporten här.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.