- Ökad exponering
- Ökad trafik
- Nya partnerskap
- Hitta kvalificerade leads
- Förbättrad försäljning
Trots att det är småföretagen som vinner mest på att nyttja sociala medier visar ytterligare statistik från VistaPrint att det endast är 46% av amerikanska småföretag som använder sig av sociala medier. Det är många av företagarna som inte alls är intresserade av sociala medier utan istället använder sig av de traditionella marknadföringskanalerna så som direkt personkontakt. Undersökningen visar samtidigt att det är många småföretagare som är öppna för olika sorters medier och att de testar sig fram för att finna den som fungerar bäst för just sitt företag.
Hur ser det ut i Sverige?
Källor: internetstatistik.se, cisco.se och seb.se
I Sverige har 9 av 10 företag hemsida, vilket är det första steget till användning av sociala medier. Av småföretag är det bara 6 av 10 som har en hemsida men anledningen till onlinefrånvaron bland 40% är oklar. Det skulle kunna handla om tid, kunskap eller intresse. Trots att användningen av hemsida är mindre hos småföretagare än hos företag med 10 eller fler anställda är siffran högre för småföretag när det kommer till sociala medier. Så många som hälften av småföretagare använder sociala medier medan det endast är 33% bland de större företagen. Anette Valdemarsson på Marknadskompetens menar att det är jätteviktigt för småföretagare att använda sig av sociala medier.
– Småföretagen kanske inte alltid har råd att annonsera och nå ut till kunder genom TV och tidningar. Sociala medier är kostnadsfria men man måste ta hänsyn till tid och ta det seriöst.
Anette Valdemarsson säger också att småföretag som under en tid arbetat med sin kommunikation i sociala medier ser positiva effekter. Men sociala medier är inga snabba klipp, det handlar om att bygga relationer långsiktigt.
Facebook är populärast
Amerikanska småföretag använder sig mestadels av fyra olika sorters sociala medier - Facebook, Twitter, LinkedIn och företagsblogg. Enligt svensk studie använder svenska småföretagare sig endast av tre - Facebook, Twitter och företagsblogg där Facebook har störst användarantal, hela 80%. Twitter och bloggar är det endast ¼ som använder sig av och LinkedIn finns det inga uppgifter om. Jämfört med amerikanska företagare är det en markant skillnad, där 92% använder Facebook, 84% Twitter, 71% LinkedIn och 68% har en företagsblogg.
Sociala medier tar tid!
Det finns inget konkret svar på hur mycket tid man ska lägga ner på internetnärvaro och uppdatera sina social medier. Inte heller finns det svar på hur lång tid det kommer att ta innan man ser resultat. Det beror helt på dina mål men var beredd på att ge det tid! De flesta som ser nytta med sociala medier har arbetat med det i flera år, de ser en en markant skillnad på resultat än de som endast hållit på i några månader. Företagare behöver inte heller ägna hela sin dag till sociala medier, det finns alldeles för många krav på andra saker som också ska hinnas med. Småföretagare i Amerika såg positiva resultat och ökad trafik endast efter att ha lagt ner 6 timmars arbete i veckan på sociala medier. För en soloföretagare är det inte möjligt att lägga ner så mycket tid men du behöver inte frukta, sociala medier behöver inte vara tidskrävande för att visa framgång. Anette Valdemarsson säger att tiden påverkas av målen,
– Nöjer man sig med att finnas i endast en kanal som Facebook med 2-3 uppdateringar i veckan kanske 20 minuter räcker men är målen större krävs mer tid.
Hur vet jag vilken media jag ska använda mig av?
Det finns många sociala medier att välja mellan och det är lätt för marknadsförare att bli förälskade i de senaste verktygen.
– Sociala medier har förändrats sedan start, antal och vilka som använder det, samt medierna i sig själva genom de olika verktyg som finns och specialisering i bildnätverk, menar Anette Valdemarsson.
Trots att ny statistik säger att Facebook börjar tappa i användarantal är det fortfarande det mest använda sociala nätverket så antagligen kommer många av företagares publik att befinna sig där. Att istället använda sig av Pinterest, för att det är nytt och intressant, att nå ut till nya kunder kan vara en risk om där inte finns några potentiella kunder. Facebook öppnar upp för ditt företag att nå ut till nästan 5 miljoner svenska användare i olika åldrar. LinkedIn däremot fokuserar på kommunikation mellan företag och det passar företagare som vill göra affärer och på så sätt utöka sitt nätverk. Vilket medium du använder dig av beror på vilka dina mål är.
Observera följande tips för bäst resultat
- Först och främst behövs en strategi. Det är viktigt att veta vilka dina mål är med sociala medier - vad du som företag vill få tillbaka.
- Titta närmare på din målgrupp. Vem kommer att köpa din produkt/tjänst? Om din målgrupp spenderar mestadels av sin tid på internet – använder de sig av sociala medier och i så fall vilka? Fans och anhängare av en produkt integrerar sannolikt med sitt favoritmärke. Om du vet vad dina kunder gör på sin fritid kan du använda denna information för att generera innehåll som användare kan identifiera.
- Använd sociala medier att visa bilder kring den personliga sidan av ditt varumärke. Att enbart publicera bilder på produkter eller tjänster ger inte kunderna mer än de redan kan se på hemsidan, använda också bilder för att kommunicera företagets historia eller information om anställda och det tillför målgruppen värde. – Man måste våga sticka ut och vara personlig, råder Anette Valdemarsson.
- Dra nytta av dina kunder och deras internetnärvaro. Det finns ingen större komplimang än en nöjd kund som vill dela positiva erfarenheter av ditt varumärke med andra.
- Hitta en balans i hur ofta och hur mycket du uppdaterar. Publicera regelbundet men inte alltför ofta. Om du endast uppdaterar dina sociala kanaler sporadiskt är det möjligt att din målgrupp tappar intresse för ditt varumärke. Uppdaterar du alltför ofta riskerar du att kunder förlorar engagemang då uppdateringarna kanske inte innehåller värdefull information utan endast skrivs för skrivandets skull. Det är viktigt att hitta ett bra mått på vad som fungerar, och det är olika beroende på bransch och vad du vill få tillbaka.
- Interaktion är a och o. Glöm inte bort att fokus inom sociala medier ligger i den sociala aspekten. Se till att alltid svara på en kunds kommentarer och andra frågor så att du får ett gott rykte inom den digitala världen. Om du bara vill vara där för att synas men inte är beredd att kommunicera med kunder är sociala medier inte det rätta sättet att nå ut till dina kunder.
Denna artikel är skriven av Jennie Lindehoff som arbetar på uppdrag av VistaPrint som erbjuder en gratis online guide - ett användarvänligt verktyg som hjälper dig att etablera ditt företag på nätet.