Komplex struktur på kategorierna
De olika kategorierna i webbshopens meny på nätet ska hjälpa kunderna att få en snabb och tydlig överblick över produktutbudet. Om de inte hittar det de söker efter eller vad webbshopen erbjuder tillräckligt snabbt, kommer de sannolikt att tappa intresset. Därför är det viktigt att webbshopen är användarvänlig. Kategorierna bör vara tydliga, dels genom att inte överlappa varandra, dels genom att man undviker tekniska termer. Finns det fler än sju kategorier bör du skapa underkategorier.
Otydligt eller dåligt formulerade rubriker
För att en webbshop ska utmärka sig från konkurrenternas är det viktigt att den enkelt hittas via sökmotorer. Framför allt är det avgörande att du når ut till rätt målgrupp. Detta gör du genom att använda rätt formulerade rubriker, sökord och söktermer. Ett bra sätt att nå ut via sökmotorer är att skapa tydliga och detaljerade produktbeskrivningar. Arbeta gärna med korta meningar, matchande stycken och helst med underrubriker. Det är även bra att använda unika försäljningsargument, så kallade USP:er.
Det saknas kundrecensioner
När en butik på nätet har pålitliga och många positiva kundrecensioner ökar viljan hos konsumenterna att handla något. Kundrecensioner tillhandahålls av en tredje part och inte av butikshandeln själva. Det går att samla in dessa via portaler som Google, Trustpilot eller andra recensionssidor. Du kan också skaffa trygghetsmärken, exempelvis Trygg e-handel, som du kan lägga upp på din webbplats. Vad som kommuniceras på sociala medier är också betydelsefullt, där positiv feedback kan delas och spridas.
För få betalningsalternativ
Genom att ge dina kunder flera alternativ för betalningsmetoder och leveransalternativ, ökar du möjligheterna att säkerställa en positiv köpupplevelse. Om kunden inte hittar något alternativ som passar deras preferenser, blir risken stor att de beställer någon annanstans.
Felaktiga marknadsföringsstrategier
Det är viktigt att tänka på att marknadsföringen för din webbshop stämmer överens med produktsortimentet. Om du exempelvis säljer elektronik, reservdelar eller kontorsmaterial där det är viktigt att produkterna fungerar, är snabb sökning samt lättöverskådliga och tydliga kategorier av största vikt. Här kan du även dra nytta av en bra Google-ranking och jämförelsesidor. Om du säljer mode eller konst blir visuellt innehåll och integrerade sociala medier viktigare. Genom att analysera ditt eget köpbeteende i andra nätbutiker, kan du få inspiration till hur du kan göra din webbshop mer attraktiv.
Ingen interaktion med kunderna
För att besökare på din webbshop ska kunna köpa något behöver de ofta en liten knuff i rätt riktning. Om du ber dem att bli aktiva själva ökar du köplusten. Så kallade call-to-action-knappar (CTA) är lämpliga för detta ändamål, eftersom de uppmanar dina kunder att vidta en åtgärd. Som regel leder dessa knappar till andra sidor i din butik (till exempel till en produktsida). Knapparna kan exempelvis ha rubriken “visa produkt”, “läs mer” eller “visa liknande produkter”. Även olika säljincitament, som exempelvis fri frakt över ett visst ordervärde eller rabatter vid prenumeration på nyhetsbrev, är förmåner som kan öka chansen att en kund gör ett köp.
Kolla in vårt nya fraktavtal här som sänker dina kostnader och ger bättre support.