Det finns tusen strider att vinna men bara ett krig

Andemeningen är att det finns 1000 ställen att lägga dina marknadsföringspengar på. Många av dem är kortsiktiga som exempelvis betald annonsering på sociala medier och Google Ads med flera.

Slutar du betala så slutar även affärerna att komma den vägen.

Om du i stället lyfter blicken från närmsta månaden, närmsta kvartalet och sätter tillväxt mål som sträcker sig bortom horisonten. Vart ska ditt företag vara om ett år, två år och fem år.

Då tar du sats för att springa om och förbi konkurrenterna och tar en ledning som blir väldigt svår att slå.

Det stavas SEO – Sökmotoroptimering

Här är statistik som visar på varför du ska satsa på att vinna i det organiska söket:

  • Svenska företag får i genomsnitt 45% av sin trafik från organiska sökresultat
  • En undersökning som gjordes av Hubspot visar att 61% av alla marknadsförare i Norden anser att SEO är den mest effektiva marknadsföringsmetoden för att driva trafik till en webbplats.
  • 83% av alla sökningar på Google i Sverige resulterar i att användaren klickar på ett av de organiska sökresultaten, 37% klickar på det första organiska sökresultatet.
  • De tre första träffarna får 54 procent av alla klick. 90% av alla länkklick sker bland de tio första resultaten på den första söksidan.

SEO är komplicerat och googles algoritmer består av 200st olika faktorer som spelar in för vilka platser du vinner i söket.

Som jag nämnde ovan består begreppet sökmotoroptimering utav hundratals olika faktorer. En del saker (exempelvis inkommande länkar & sociala signaler) händer utanför din webbplats, men är sådant som Google tar hänsyn till när din ranking bestäms.

Onpage SEO handlar om de delar av sökmotoroptimeringen som ligger på din webbplats

Det vanligaste som dom flesta känner till är att det handlar om ditt innehålls relevans & kvalitet. Ett sätt att höja relevansen är att anpassa så din rubriksättning (H1-H6) följer ett tydligt schema och hierarki. Ditt viktigaste sökord för sidan bör förekomma tidigt i rubriken och vara återkommande i både exakt form och synonymer.

Likaså spelar:

  • Metabeskrivning
  • Social Beskrivning
  • Bildnamn & Alt-taggar
  • Textlängd
  • Html-markeringar (fetstil, kursiv stil mm)
  • Kanoniska länkar
  • Sidans laddningstid (bildstorlek, komprimering av kod m.m)
  • Kodning

Stor roll för hur bra din webbplats onpage-optimering är.

Spelar inkommande länkar någon roll?

Inkommande länkar är, och har alltid varit en mycket viktig rankingfaktor när vi pratar om sökmotoroptimering. Det är dock extremt viktigt att veta vad man gör och att man ser till att ha länkar som inte skadar din webbplats vid framtida algoritmändringar.

Om en bra hemsida (exempelvis quma.se) länkar till din webbplats, tolkar sökmotorerna detta som att Quma.se rekommenderar din webbplats för ordet som är länkat. 

En länk som ser ut så här: SEO-Byrå kommer alltså stärka sidan vi länkar till med ordet ”SEO-Byrå”.

Nästa sak som spelar in är hur starka länkarna faktiskt är, det är stor skillnad i hur potenta länkar från en helt nystartad hemsida, kontra en webbplats som funnits i 10 år är, men allt har i grunden att göra med vilka som länkar till den du får länkar ifrån.

Kvaliteten på länkarna du får till din sida är det allra viktigaste. Den gamla goda devisen kvalitet före kvantitet stämmer verkligen här.

Att använda sig av branschledande verktyg tillsammans med erfarenhet för att analysera, värdera och skapa hållbara länkprofiler är en viktig nyckel för att lyckas med SEO.

I rollen som Digital Strateg så hjälper jag många företag som varken kan eller vill bli specialister på digital marknadsföring att lyckas med det ändå. Med tydlig uppföljning, transparens och rätt strategi så lägger vi fokuset på att vinna kriget.

Allt för att du ska kunna lägga fokuset på att göra det du är bra på!

Som jag nämnde i början så har vi tagit fram en specialdeal för Företagandes medlemmar. 

Vi bjuder på en kostnadsfri SEO-analys som vi går igenom tillsammans med vår SEO-Specialist i ett digitalt möte 30min. 

Om du sedan väljer att anlita oss så bjuder vi de fem första som tecknar avtal på en kostnadsfri månad. (Värde från 5000:- och uppåt)

Hos QUMA – Generating Growth & Building Brands så har vi

  • Inga bindningstider, vinner du så vinner vi!
  • Full transparens
  • Grym rapportering
  • Fullt fokus på resultatet och din ROI

Klicka här och ange Företagande.se så bokar vi en tid som passar dig för din kostnadsfria analys.

Timmi Jofur, Digital Strateg
QUMA – Generating Growth & Building Brands




Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.