Skapa bättre gemenskap och en djupare positiv relation med kunden!

Satsa på humor så går det lättare. Det beror på att när du sätter in ett skämt i sitt rätta sammanhang blir stämningen både djupare och rikare. Relationen med kunden stärks. Kom alltså ihåg att det är trevligt att skratta tillsammans. Var dock försiktig för alla tycker inte om samma typ av vitsar och skämt. Du måste kunna situationsanpassa din humor.

Hur tänker du exempelvis göra inför nästa kundkontakt?

Bestående avtryck

Tänk på att det är insidan som räknas. Det betyder för dig att skämtet ska komma från ditt inre men bör också synas i ditt yttre. Du ska visa din positiva attityd med ditt kroppsspråk. ”Säg det med ett leende” var en gammal slagdänga. Nu vill jag uppmana dig till ”Sälj det med ett leende”.

Hur kan du göra det i dina möten med alla dina kunder?

Spegla ditt inre med ditt yttre. Många säger ofta att första intrycket är trots allt ganska ytligt? Jo det är ytligt, men ytan speglar ditt inre. Ytan ger bilden av hur du är och vad du representerar. Förpackningen speglar innehållet. Låt alltså ditt inre visas i ditt yttre.

Har du någon idé om hur du kan göra?

Skämt i säljsamtalet är sällan fel. Kännetecknet på ett bra säljskämt är att det finns en tanke, ett budskap, ett visdomsord som gör att det känns varmt och bra efteråt. Det ska vara något som utmanar förnuftet. Det ska finnas ett allvar bakom skämtet. Humor är inte bara att skämta, roa eller underhålla. Det är nämligen fortsättningseffekten, resultatet efter ett leende som är vitsen med humor.

På vilket sätt kan du nyttja det?

En skämtare

Den grekiska guden Hermes var inte bara säljarnas utan också skojaren och tjuvarnas speciella skyddspatron – den kombinationen har nämligen grekerna, världens fiffigaste affärsmän, naturligtvis använt med glimten i ögat. Hermes är de snabba affärernas mästare, han har vingar under fötterna, antagligen för att snabbt kunna dunsta när marken brände.

Hur känner du igen dig i Hermes?

Humor i flera nyanser framkallar ett färgstarkt förhandlingsklimat. Därför ska du nyttja humor i ditt säljarbete. Skämt och humor har många djup och nyanser. Det kan vara fyndigt, självironiskt, klokt, varmt, logiskt, ologiskt, allvarsamt, galet, tokigt och till och med elakt. Men samtidigt kan den vara väldigt kul.

Visst håller du med om det?

Så lyckas du!

  1. Se till så att ditt skämt känns varmt och bra efteråt! Förbered rätt skämt till rätt person.
  2. Låt leende och skratt mellan dig och din kund stärka era relationer! Den stärkta relationen kommer att leda till köp.
  3. Var kreativ och hitta på hur du ska kunna roa dina kunder! Men glöm inte att vara seriös.
  4. Kom ihåg att det är både utsidan och insidan som räknas! Försök att alltid utnyttja det.
  5. Planera redan nu dina kommande säljsamtal med humor!

Nu – Lycka till med affärerna!

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.