Konsten att skriva bra rubriker som inte bara väcker intresse utan också får förtur bland sökresultaten på Google har aldrig varit mer relevant. I en tid där fler och fler varumärken förlitar sig på SEO-driven content marketing som en central del av sin marknadsföring är bra rubriker helt avgörande. Men vad skiljer egentligen en bra rubrik från en dålig? I följande artikel tar vi en titt på vad som krävs för att skriva bra SEO-baserade rubriker.

Sätt ett tydligt mål för rubriken

Innan du börjar skriva din nästa rubrik måste du förstå att rubriken fyller flera syften. Rubrikens uppgift är, förutom att väcka intresse, att framhäva det viktigaste ur texten. Vidare måste en SEO-baserad rubrik indikera att du har svaret på den fråga som läsaren googlat efter.

Eftersom både Google och läsare uppskattar artiklar som skrivs i listformat är det något du bör överväga. Du kan med fördel skriva tydliga rubriker som dessa: “5 saker du måste tänka på om…” eller “3 saker som gör dig bättre på…”.

Missa inte: 7 hemligheter i ett säljbrev som träffar i hjärtat

Basera rubriken på sökord

Tänk på att alltid skriva dina rubriker kring de sökord som du vill att vederbörande artikel ska ranka för på Google. Annars kommer du aldrig synas i sökresultaten.

Det innebär att du ska sökordsoptimera och analysera dina rubriker på samma sätt som övrigt content. Huvudrubriker, eller H1:or som de kallas i detta sammanhang, är nämligen en av de mest avgörande faktorerna för huruvida en artikel eller ett blogginlägg kommer synas i sökresultaten.

Långa rubriker presterar bättre

Det är vida känt att längre content presterar bäst i SEO-sammanhang. Enligt SEMrush har artiklar som är minst 3,000 ord långa 3 gånger så mycket trafik och delas 4 gånger oftare på sociala medier. Men visste du att samma koncept gäller för rubriker?

Enligt den senaste statistiken – som content-experterna på Topdog har sammanfattat i följande artikel – presterar en längre rubrik betydligt mycket bättre än en kortare motsvarighet. Samtidigt får rubriken inte vara för lång. Någonstans mellan 10–14 ord och max 70 tecken är en bra längd att sikta på.

Se även: 4 deluxe-skrivtips för webben och hemsidan

Använd underrubriker

Förutom välplanerade H1:or bör du alltid använda underrubriker, dvs. H2:or och H3:or i dina texter. Och i likhet med både rubrik och content ska alla underrubriker fylla ett syfte och helst vara SEO-baserade.

Det viktigaste att tänka på när det gäller underrubriker är dock att höja läsbarheten. Ännu en gång är läsbarhet något som både läsare och sökmotorer föredrar. Använd dem därför till att på ett effektivt sätt optimera dina texters slagkraft.

Våga tänja på gränserna

Ett av de mest effektiva sätten att fånga läsarens uppmärksamhet på är att våga vara annorlunda. Fyndiga rubriker har en tendens att prestera bättre och med hjälp av humor eller provocerande påstående är det lättare att sticka ut från mängden. Glöm inte att målet fortfarande är att du ska besvara läsarnas frågor även om du försöker tänja lite på gränserna.

I en tid där människans koncentrationsförmåga ständigt försämras är detta avgörande då man som skribent endast har ett par sekunder på sig innan läsaren tröttnar och klickar sig vidare.

Läs vidare: Skriv en artikel som proffsen – 10 tips och 3 fallgropar

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.