När du skriver ett säljbrev är du manusförfattaren till läsarens drömmar. Du är krönikören till hennes framtid. Ditt jobb är att visa henne i detalj allt som din produkt/tjänst kan göra för henne. Med det sagt har jag 7 hemligheter som du ska tänka på varje gång du skriver.
Ett säljbrev som träffar i hjärtat är:
Personligt
Ett säljbrev som träffar i hjärtat är personligt. Läsaren ska känna och så långt som möjligt tro att du skrivit bara till henne. Ett enkelt sätt att få henne att känna så är att du skriver med många ”du”.
Aktivt
Ett bra säljbrev är skrivet i aktiv form. Det betyder bland annat att du använder många aktiva verb.
Känslomässigt
Ett bra säljbrev siktar på läsarens hjärta. Öppna hennes hjärta så öppnar du hennes plånbok. Du kan trycka på hennes känslor och öppna hennes hjärta på många sätt. Ett av de bästa är att du berättar en historia, en story som hon kan relatera till och identifiera sig med.
Missa inte: Gör du de här 5 misstagen när du skriver säljbrev?
Sinligt
Ett bra säljbrev tilltalar läsarens sinnen. Det får läsaren att se saker framför sig, höra saker, känna saker, känna smak, och lukt.
Kommenderande
Ett bra säljbrev är kommenderande. Det berättar för läsaren vad hon ska göra. Inte på ett otrevligt burdust sätt utan på ett enkelt, trevligt och självklart vis.
Experten svarar: Hur utformar jag mitt säljbrev bäst?
Nyfikenhet
Ett bra säljbrev får läsaren nyfiken. Och inte bara nyfiken utan intensivt nyfiken.
Transparent
Ett bra säljbrev är transparent. Genomskinligt. Med det menar jag att läsaren aldrig stannar upp och tänker ”vilket bra brev”. Hon tänker inte ens att det är ett brev. Hon ser bara idéerna bakom texten. Texten ska vara som en inoljad rutschkana som hon kliver på och rusar nedför.