Konverteringsgraden är den andel potentiella kunder som gör det du vill att dem ska göra. Har du en hemsida så kanske du vill att de ska klicka sig vidare eller så vill du att de ska köpa din vara eller tjänst. Oavsett vad det är du vill att kunderna ska göra så är det alltid bra att kunna öka antalet kunder som gör det. Här får du lite tips på hur du kan öka din konverteringsgrad.
Öka konverteringsgraden för att förbättra lönsamheten
Oavsett hur bra din nuvarande konverteringsgrad är så kan den alltid bli bättre. Ju fler kunder du kan locka till ditt önskade mål desto bättre blir din lönsamhet. Nu kanske du undrar hur skulle det gå till?
Låt säga att du lägger ut 10 000 kronor på reklam och med den lockar 1 000 besökare till din hemsida. Av dessa har du en konverteringsgrad på 5 procent vilket ger dig 50 nya kunder. Skulle du då kunna förbättra konverteringsgraden med 1 procent till 6 procent så skulle du istället får 60 nya kunder vilket ger dig 10 extra kunder till samma kostnad. Det i sin tur skulle leda till en ökad lönsamhet. Vore inte det fantastiskt?
Se även: Vill du öka vinsten för din webbplats? – Konverteringsoptimera
5 sätt som ökar din konverteringsgrad
Det finns många sätt att öka konverteringsgraden men Forbes listade nyligen 5 sätt att förbättra den på.
Sociala bevis: Genom att lägga till sociala bevis såsom kundernas egna betyg eller olika studier på sin hemsida ökar man nästan alltid konverteringsgraden. Att ha en Facebook sida med många likes kan även det vara ett bra sätt att visa att man är uppskattad och kanske den potentiella kunden känner någon som redan gillat din sida.
Kontaktuppgifter: Genom att tydligt visar kontaktinformation på förstasidan ökar vanligtvis konverteringsgraden. Man visar då besökarna att de kan lita på att företaget är äkta vilket även ökar förtroendet från kund.
Trovärdighet: Trovärdighet är alltid viktigt och den kan man öka genom att t.ex. skaffa en e-handelscertifiering till sin e-handel eller något annat liknande som visar att kunden kan lita på företaget.
Garantier: Att erbjuda garantier ger kunden mer förtroende för ditt företag och därmed ökar generellt konverteringsgraden. Likaså har en längre garanti (t.ex. 365 dagar jämfört med 30 dagar) ännu större effekt på konverteringsgraden.
Rubriker: Rubrikerna på sidan är det första som kunderna kommer läsa och det är dem som ökar kunden intresse att läsa mer. Rätt rubrik kan dramatiskt öka din konverteringsgrad så testa nya rubriker tills du ser att de lockar kunderna att stanna längre på sidan.
Glöm dock inte att alltid ha koll på din konverteringsgrad. Ta fram en lista på vad det är du önskar att kund ska göra på din sida och följ sedan upp om kunderna gör det eller ej. Jämför siffrorna dagligen och månadsvis så att du får en tydlig överblick över hur det egentligen går. Prova dig sedan fram för att se vad som ger mest effekt.