Verkar det som att allt och alla försöker få din uppmärksamhet samtidigt? Det kan vara svårt för egenföretagare att planera vad som ska göras först och försöka hitta den rätta tiden där man ska hinna med alla samtal och ”måsten” som ligger och väntar.
Konkreta tidsbesparande tips som tar dig till toppen:
1. Skriv en kom-ihåg-lista och använd den. Studier har visat att människor som skriver ner det de behöver göra på en kom ihåg lista har hela 90 procents större chans att få allt gjort jämfört med de som inte skriver listor.
2. Var realistisk med hur lång tid det tar att göra saker. Se till att avsätta tillräckligt lång tid i kalendern, framförallt om det finns exempelvis restider att ta hänsyn till.
3. Schemalägg tid för dig själv, utan avbrott. Om det så krävs att du ska stänga igen dörren till kontoret och låta röstbrevlådan ta meddelanden, så är det vad som ska göras. Se till att göra detta under din mest produktiva tid på dagen. Börja också dagen med lite ensam tid i lugn och ro, eller när du är som mest produktiv och fokuserad.
Missa inte: Maximerar din effektivitet med 80/20-regeln
4. Multitasking fungerar inte. Japp, det stämmer. Det har nämligen visat sig att människor blir mer effektiva och produktiva ifall de tillåts att fokusera på en sak i taget, snarare än starta upp flera olika projekt på en gång. Dessutom brukar man känna sig riktigt nöjd ifall man kan kryssa för en utförd sak på att-göra-listan istället för att ha flera halvgjorda saker.
5. Är du en ja-sägare? Då bör du lära dig hur man säger nej. Ibland krävs det att man måste stanna en hel extra timme på kontoret för att man lägger till en enda extra sak på kom-ihåg-listan. Är det värt det? Fråga dig själv ifall du verkligen har tiden och energin till att utföra ytterligare en sak.
6. Jobbar du hemifrån? Se då till att de vanliga hushållssysslorna inte distraherar dig. Den fulla tvättkorgen kommer att stå kvar även i slutet av dagen, och det får den göra.
7. Försök att kombinera liknande arbetsuppgifter. Har du till exempel flera telefonsamtal att ringa eller flera mejl att besvara, sätt dig då och ring alla telefonsamtal på en gång för att sedan gå vidare och exempelvis besvara alla mejl på samma gång.
8. Håll dina kontakter samlade på ett och samma ställe, där det är enkelt att hitta dem. Skapa ett system som fungerar för dig, oavsett om det är i din kalender, i din dator eller i din mobil. Huvudsaken är att du har ett snabbt och enkelt sätt att nå alla telefonnummer och mejladresser.
9. Använd all dötid produktivt. I väntan på att ett möte ska börja, eller under resor, kan du läsa affärsmagasin, skriva mejl eller bara skriva ner kreativa idéer för hur du ska marknadsföra ditt företag.
10. I slutet av varje dag, planera då för dagen därpå. Skriv ner morgondagens att-göra-lista, skapa en prioriteringsordning och städa sedan ditt skrivbord.
Källa: Lifeorganizers.com