Många influencers har byggt enorma konton genom åren, framför allt de som var snabba på bollen från början. Företagare, både stora som små, ser dessa konton och tänker att vi vill också ha enorma följarantal – låt oss satsa på sociala kanaler! 

Och här börjar krocken 

Som företagare behöver du arbeta på ett helt annat sätt än en influencer.

Släpp fokus på följarantal

Ditt följarantal har inte en direkt koppling till hur framgångsrik du är på sociala kanaler, och ännu mindre hur stora intäkter du kan generera. Ditt fokus bör snarare ligga på att nå den rätta målgruppen med det rätta budskapet vid rätt tidpunkt. Du kan ha 10 000 följare som aldrig kommer att köpa, men du vill hellre ha 500 varma leads som sitter med plånboken redo. Se dina befintliga följare och skapa relationer med dem, på så sätt så flyttar du de till nästa steg i köpresan.

Släpp fokus på likes

Det är inte så svårt att skapa inlägg som ger många likes. Testa att publicera en bild på en glass med uppmaningen att alla som likear får en gratis glass. Tadaa, du får många likes! Att skapa inlägg som ger dig resultat är viktigare för ditt företag. Exempelvis värdefullt innehåll som ger klick till webb, många konverteringar och fler kunder. Svårare att skapa men desto viktigare för ditt företag. Sätt mätvärden på vad som tar ditt företag framåt, istället för vad som ger dig en snabb ego-boost. Titta gärna på vilka av dina inlägg som ger klick, vilka du kan härleda till ett köp och hur inlägget är formulerat. Hitta den röda tråden och skapa den om och om igen. Och även det motsatta; vad funkar inte? Kan du justera eller behöver du tänka helt nytt?

Släpp fokus på att kontot ska växa

Som entreprenör vill du att företaget ska växa, så varför lägger du ner så mycket tid på att kontot ska växa? Om det vore ditt huvudfokus kan du enkelt köpa följare. En handling som definitivt skadar företaget, men får kontot att växa snabbt under en tid. Fel val såklart! Skapa istället innehåll som förmedlar ditt budskap till din målgrupp, innehåll som lockar, berör och skapar begär. På så sätt växer företaget på ett sunt sätt och kontots utveckling hänger på automatiskt.

Släpp fokus på perfektion

Ja, det finns branscher som kan använda sociala medier som en portfölj. Du delar med dig inspirerande, vackra och härliga bilder som berör ditt område och på så sätt visar din kompetens eller bransch. Däremot när perfektionen tar över från att kontinuerligt dyka upp i flödet, så uppstår ett problem. Du behöver synas och vi behöver få se dig för att bli din kund. Om varje inlägg tar ett par timmar att skapa, i jakt på det perfekta, finns det stora möjligheter till förbättring. Trender visar att vi går alltmer från det grafiskt perfekta och studioproducerade videos till äkthet, tillgänglighet med budskapet i centrum. Kvalitet slår kvantitet? Absolut, om du skapar innehåll regelbundet. I annat fall bör du fokusera mer på kvantitet för att få upp vana och rutin.

Fokusera på att skapa relationer

Många sociala mediers syfte är att vi ska spendera så mycket tid som möjligt på plattformen. Men ditt syfte är att skapa intäkter och kunder, vilket du vanligtvis gör utanför plattformen. Här kan jag se många krockar, där uppfattningen är att du endast ska nätverka och sprida medvetenheten utan att någonsin berätta att du säljer något. Självklart får du sälja. Låt mig omformulera: Självklart SKA du sälja. Men inte hela tiden och inte på samma sätt varje gång. Du har ett budskap och det är i leveransen du ska variera. Du behöver skapa relationer, förtroende och ett begär – där har du ditt fokus.

Som företag hamnar du snabbt efter om du inte redan nu arbetar strategiskt på sociala kanaler och det gäller att förstå vad det innebär i praktiken. Fortsätt att testa nytt,  justera det befintliga och se värdet i att bygga långsiktigt.

Läs även: Därför räcker inte följare - hur du ska tänka istället


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.