- Du vill ha större inflytande över ditt liv.
- Du vill ha större frihet i din vardag.
- Du vill uppnå dina mål.
- Du vill minska dina motgångar.
- Du vill attrahera de personer som du vill ha i ditt liv.
- Du har en hemsida för att visa upp din produkt eller tjänst.
Om du känner igen minst tre eller fler av dessa antaganden så kommer du att ha stor nytta av det som jag tänker berätta för dig idag. Först av allt vill jag berätta något som du säkert redan vet: Ingenting händer i ditt företag förrän du säljer produkter och nyckeln till din försäljning är just reklam. Du tänker säkert att du redan har en bra produkt som inte behöver någon marknadsföring men jag håller inte med dig. Min erfarenhet har visat mig att även en sämre produkt kan säljas med hjälp av en bra marknadsföring medan en dålig marknadsföring kan stoppa en bra produkt från försäljning. Så de viktiga frågorna för dig blir: ”Vilken strategi ska jag välja för just min produkt?” och ”Vilken typ av reklam bör jag välja för att det ska ge bästa möjliga resultat?”
Jag antar att du vill sälja mer och dessutom locka fler besökare till din hemsida. Samtidigt så är din budget begränsad och du kan ju inte välja vilka strategier som helst. Det här leder till både möjligheter och problem. När du har en hemsida så kan du presentera ditt företag samt visa upp dina produkter så att dina potentiella kunder kan ta del av dina erbjudanden istället för att använda traditionella broschyrer och informationsblad. Din hemsida är en kostnadseffektiv lösning som är svår att överträffa. Det är den goda nyheten.
Lästips: Native annonsering - en kameleont som sticker ut
Din största utmaning är att få dina potentiella kunder att besöka just din hemsida. Det finns hundratals andra hemsidor på nätet som konkurrerar om dina kunders uppmärksamhet. Det är verkligen tufft för mindre och mellanstora företag att marknadsföra sig via TV-reklam. Det blir helt enkelt för dyrt då många av oss har börjat avskärma oss mot just TV-reklam. Du behöver en stor reklambudget för att kunna sprida ditt budskap via TV. Först då kan du öka dina chanser till framgångsrika resultat. Sen har du ett annat alternativ, nämligen radioreklam. Även där kostar det en del pengar och det är väldigt svårt att mäta resultatet. Det tredje alternativet är dagstidningar i pappersform. Dessa tidningsannonser kan vara effektiva men det finns några nackdelar med dem. För det första kostar de en hel del och för det andra så är det väldigt svårt att mäta resultatet. Du kan ta reda på hur stor upplagan är, dvs. hur många tidningar som ges ut men du vet inte med säkerhet hur många som har läst din annons.
Det är här som internetannonsering har en av sina största fördelar. Du kan få statistik för hur många som har sett din annons och hur många som har klickat på din banner för att få veta mer om ditt företag och dina erbjudanden. Det här leder till att du kan effektivisera dina processer för större lönsamhet. Visst är det fantastiskt?
Frågan är då, vilken strategi ska du ha för din annonsering via nätet? Du har säkert vänner eller branschkollegor som rekommenderar dig att annonsera via Google. Då vill jag berätta en hemlighet för dig: Många annonser i Google ger inga resultat alls! Det finns så många personer som är på nätet och de besöker olika hemsidor men de flesta av dem fönstershoppar. Det här leder till att du betalar för marknadsföring som inte ger några resultat. Har du råd att lägga dina pengar på annonser som inte ger resultat?
Så vad ska du göra? Vad är det bästa sättet för dig att nå potentiella kunder eller samarbetspartner inom din bransch? Du vet vid det här laget att du ska satsa på internetannonsering men hur kan du få bästa möjliga avkastning? Svaret kommer kanske att överraska dig. Du har kanske inte ens tänkt på den strategin. För att få bästa möjliga resultat på dina marknadsföringsstrategier så bör du investera i tidningar som finns på webben. Vill du attrahera kunder inom en viss kommun eller region, då ska du investera i de lokala tidningar som finns på webben. Är det kanske så att du vill synas inom en viss bransch? För att kunna få maximal avkastning så behöver du satsa på de branschtidningar som finns på nätet. Dessa två alternativ betyder att du marknadsför dig där det finns en kvalificerad skara av läsare som intresserar sig för dina produkter och tjänster.
En annan fördel med din annonsering på en branschtidning är att dina produkter exponeras i hela landet. Något som inte är så attraktivt i Sundsvall kan vara väldigt eftertraktat i Lund. Tack vare din annonsering upptäcker du nya marknader som du inte ens visste fanns. En tredje fördel är att annonser på dessa lokala och branschtidningar kostar oftast mindre än om du skulle köpa en annons på någon av de ledande dagstidningarna.
Låt oss leka lite med tanken att du skulle annonsera i en lokal webb-tidning. Vilken exponering skulle ditt företag få, tack vare din nya marknadsföringsstrategi? Vi talar om en webb-tidning där just dina kunder finns. Hur många kunder tror du skulle kontakta dig om du investerade i exempelvis toppbannern som finns? 20? 100? 300? Hur skulle din investering påverka lönsamheten i ditt företag? Så jag rekommenderar dig att prova dessa nya vägar! Du lär dig något nytt och kan använda din nya kunskap till att öka din lönsamhet ännu mer.
så är ju alltsamman bara bortkastat- inte sant?
sky is the limit...
-om man vet hur man gör!