Richard Bransons företag Virgin har under årens lopp startat nya företag på grund av att de haft en frustration över hur företag fungerat i etablerade branscher. Det har handlat om flygbolag, mobiltelefoner, finansiella tjänster och andra områden där de stått ut genom att fokusera på olika sätt att förbättra människors liv genom bättre service, innovation och värde. Ibland räcker det med en liten detalj såsom mer transparent prissättning eller en vänligare personal för att stå ut från mängden.

Genom att minska ner på byråkrati och sträva efter att hela tiden ha roligt har företaget lockat till sig både anställda och kunder. När du startar ett litet företag med ett entusiastiskt team är det relativt lätt att fokusera på detaljer och hög kvalitet. Men hur upprätthåller man den entusiasmen och detaljintresset efter att företaget blir etablerat, framgångsrikt och större?

Virgin Records är ett av Bransons första och största bolag. I och med att bolaget växte så delade de upp bolaget i flera olika delar som sedan kunde behålla glöden som finns i små bolag genom att de konkurrerade med varandra om nya band. Det fungerar dock inte för alla bolag speciellt inte dem som ska konkurrera med stora företag. I de fallen har Virgin anpassat sina strategier för att både kunna växa och behålla entusiasmen.

Ett exempel på detta är deras företag Virgin America som efter 5 år har drygt 2500 anställda och fortsätter växa. Virgin America är känt för sina högteknologiska plan, udda marknadsföring och fantastiska besättning. För att kunna hålla motivationen uppe hos de anställda har företagets VD, David Cush skapat ett utbildningsprogram som kallas ”Refresh”. Refresh hålls varje år för att se till att teamet håller sig uppdaterade, känner sig anslutna till företaget och hindrar dem från att känna sig helt nöjda så att en företagsutveckling hela tiden kan ske.

Branson höll för en tid sedan i en konferens för snabbväxande brittiska företag. En av talarna på konferensen var Richard Reed, en av grundarna av Innocent, den brittiska tillverkaren av smoothies och läsk. Reed grundade företaget tillsammans med två vänner, Adam Balon och Jon Wright, 1998. Sedan dess har verksamheten vuxit och har idag en försäljning på 200 miljoner pund och Coca-Cola har kommit in som majoritetsägare. Ändå har grundarna lyckats behålla den anda av innovation och inspiration som markerade deras början.

Det är fascinerande hur de lyckats hålla kvar denna magi även efter den stora investeringen. Branson har gjort en sammanfattning på vad de gjorde eftersom han tror att det finns många lärdomar som företag runt om i världen kan dra nytta av från dem.

Här är Sir Bransons tips för att få småföretag att växa

Richard Branson1. Ha koll på din vision. På Virgin handlar det ofta om att ändra i de etablerade marknaderna och ge något av stort värde och service. I Innocents fall handlar det om att skapa juicer för att hjälpa människor leva ett hälsosammare liv och gör det på ett roligt sätt.

2. Se till att grunden är strukturerad på ett bra sätt. Se till att veta vad du ska göra. Många gånger kan en affärspartner hålla i administration, infrastrukturen eller råvarorna. Genom att bygga starka relationer med dessa leverantörer är du fri att utveckla verksamheten utan att utnyttja ditt kapital.

3. Ha rätt team i toppen. Det kan vara svårt att hitta rätt personer i början. Många små företag misslyckas med att växa eftersom de inte lägger märke till de som inte längre håller måttet. Det är ibland nödvändigt att säga upp högt uppsatta personer i företaget när de inte längre kan vara med och utveckla.

4. Ett starkt syfte och en känsla av etik ger företaget en stabil grund. I Innocents fall låg fokus på att se till att världen blir lite bättre än tidigare. Detta enkla men effektiva budskap genomsyrar både personal och kunder, oavsett om de är 10 eller 500 personer.

5. Detaljer räknas oavsett hur stor du är. Precis som Branson fortfarande besatt färdas på sina flygplan och besöker sina olika företag med ett anteckningsblock i hand, för att prata med personalen och finjustera de detaljer som gör dem unika så gör Richard Reed och hans partners detsamma. De kontrollerar regelbundet allt från locken på sina flaskor till mattorna på kontoret, alla detaljer ska vara rätt.

Slutligen. Lyssna på dina kunder och agera efter vad de säger. Branson frågar hela tiden sin personal om deras åsikter och sociala medier för att se hur verksamheten och varumärket ligger till. Innocent ser hela tiden till att fråga sina kunder om deras åsikter. De använder återkopplingen för att informera tillväxt och hålla dem uppdaterade.

Ingen av dessa steg är svåra att genomföra var för sig. Nyckeln är att smidigt övergå från ett litet företag till ett stort genom att sammanfoga alla sex stegen för att få det att hända.

Källa: Entrepreneur.com

 

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.