Jag satte mig ned och läste för att se om jag kunde finna en genomgående egenskap hos Branson. Jag tror hemligheten ryms i ett ord som inte riktigt finns på svenska nämligen ordet “equanimity”.
“Equanimity” översätts på svenska till blott sinneslugn eller jämnmod, men enligt engelska språket inryms mycket mer än så. Detta sinneslugn innefattar en opåverkbar sinnesnärvaro av ens personliga livsupplevelse av verklighetens obeständighet oavsett om utkomsten av ens förhoppningsfulla handlingar är lyckosamma eller olycksdrabbade.
Ett lugn som en kylskåpssval filbunke. “Equanimity” anses av buddhister vara en positiv effekt av daglig meditation och träning i “mindfullness”. Där har vi två möjliga metoder för framgång i näringslivet om “equanimity” är egenskapen som skiljer Branson från andra entreprenörer.
Richard Branson säger att entreprenören inte får låta sig oroas av eventuella misslyckaden, men han uppmananar inte heller någon att tillåta slumpen eller ödet få avgöra resultatet av en investering eller plan. Branson går igenom alla möjliga fel som kan uppstå, men tvekar sedan aldrig att ge järnet.
Det är uttryck för hans analytiska förmåga och sedan handlingskraftiga beslutsamhet. Med sig har Branson alltid förhoppningen att saker kommer att gå bra och skulle de inte gå bra resulterar det ofta i stor mediauppmärksamhet. Där har vi en smula “equanimity”. Det är just genom flera våghalsiga projekt som Branson fått enorm gratisreklam. Vem minns inte Virgins försök att slå rekord med luftballonger som störtat i Atlanten eller hans tävlingsbåt som sjönk.
Richard Branson menar att man måste våga satsa och ibland misslyckas. Det viktigaste är att man har kul och känner äkta glädje i det man gör och att alla i ens företag får ta del av denna anda, upprepar Branson i många intervjuer. En annan faktor som hjälpt Virgin-koncernens företag till framgång är smart marknadsföring ofta mixad med en stor portion humor.
Psykologer har gällande Branson identifierat vad de kallar “the F factor”. Han har “Fame”, “Fortune” och “Fun”. Lägg till F-orden: folklig och folkkär. Många vill identifiera sig med honom och kan göra det för att han uppfattas som mänsklig, ärlig och okonstlad. I oktober 2006 kom Richard Branson på plats nummer tre i en enkätundersökning med över en miljon manliga deltagare som fick frågan om vilken man dessa allra mest beundrade. Det verkar som om Richard Branson’s uttryck av “equanimity” oavsett situation uppfattas som mycket attraktivt och avväpnande.
Des Dearlove skriver i sin bok “Business the Richard Branson Way: 10 Secrets of the World’s Greatest Brand” hur Branson kan byta skepnad och taktik på ett avslappnat och humoristiskt sätt blandat med rebellmentalitet. Han kan mopsa upp sig mot överlägsna konkurrenter som en David mot Goliat eller som en Robin Hood ena dagen för att nästa dag med solbrillor hålla en supermodell i famnen eller vara klädd som kvinna eller kanin. Det förefaller som att Richard Branson faktiskt inte agerar med kall beräkning utan snarare med spontanitet och humoristisk nyckfullhet och han använder gärna anspelning på sex i sin marknadsföring av produkter, tjänster och sina böcker.
Richard Branson förklarar i en krönika våren 2010 i The New York Times hur Virgin med en minimal reklambudget kunde maximera reklameffekten genom en kombination av humoristiska annonser med god timing i samband med aktuella skandaler som dök upp i pressen.
Dagen efter att Vita Husets stabschef John Sununu anklagades för att ha använt skattepengar för att hyra en limousine för privat bruk, annonserade Virgin Atlantic att om Sununu hade bokat en Virgin Atlantic-biljett hade han fått en limousine gratis.
När general Manuel Noriega i Panama utvisades till Miami för rättegång, publicerade Virgin ett foto på honom med bildtexten: “Bara en person har flugit billigare till Miami än med Virgin Atlantic”.
Virgin Mobile Canada låg bakom en serie med minnesvärda annonser som drev med kändisar. När Eliott Spitzer, en guvernör i delstaten New York, avgick efter en sexskandal där han identifierades som “kund nr 9″, la Virgin ut en annons med ett foto på Spitzer och en tankebubbla som sa: “Jag är trött på att bara vara ett nummer.” Kopplat till annonsen gjorde Virgin reklam som handlade om god personlig service.
När British Airways (BA) sponsrade Londons Millenium Wheel på 90-talet arrangerade BA en stor invigning genom att försöka montera upp ett jättelikt hjul som ingenjörerna hade problem med att resa. Virgin passade kvickt på att ställa till med en scen. De hyrde ett luftskepp som drog en banderoll över London med texten: “BA kan inte få upp den / Virgin Airlines”.
Virgin Group omfattar idag hela 200 företag som sysselsätter 50,000 personer i fler än 30 länder. Intäkterna (revenue) 2008 uppgick till 17 miljarder dollar. Det är inte illa för en man som började sitt entreprenörskap med att sälja signerade Sex Pistols album ur backluckan på sin bil på 70-talet.
Där har vi Bransons verklighet i kontrast till vardagen för de flesta enmansföretagare. De flesta företagare kommer inte längre än att kränga något med dörrknackning eller att sälja några konsulttimmar per dag. Så frågan återstår vad vi kan lära oss av Richard Bransons framgångskoncept, hans lediga stil och fyra decennier av hängivet heltidsarbete. Självklart kan vi lära oss mycket och det verkar inte finnas några egentliga hinder för dig som entreprenör, eller hur? Det är förmodligen bara att börja beta av hans tipslista och med en dos av “equanimity” kan det ju bara lyckas.
Missa inte heller att Richard Branson samarbetat mycket med äventyraren Per Lindstrand, född 1948 i Linköping. Han är en svensk ingenjör och pilot, nu bosatt i England. Tillsammans med Richard Branson och Steve Fossett gjorde herrarna i december 1998 ett försök att flyga runt jorden med en luftballong. Per Lindstrand var den förste att flyga över Atlanten och Stilla Havet i en varmluftsballong. Både gångerna flög han tillsammans med Richard Branson, enligt Wikipedia.
Richard Bransons framgångsråd som dessa framstår genom att läsa artiklar om honom.
Här är hans recept för framgång
1. Ta kalkylerade risker
”Du måste verkligen tro på det du gör. Om du går in i ett projekt med förväntningen att det ska misslyckas, så kommer det också att göra det nio gånger av tio”, säger Branson. Den försiktige lever inte alls, menar han, men Branson försöker alltid räkna ut vad som kan gå fel och kompenserar för det.
2. Utmana de stora konkurrenterna och gör dig gärna lustig på deras bekostnad. Använd humor och anspela på sex i din marknadsföring. Försätt dig själv i en Robin Hood-postion och placera gärna din överlägsna konkurrent i en löjlig situation.
3. Det finns inga misslyckanden
Agera snabbt vid en tillfällig motgång. ”Vår förmåga att snabbt anpassa oss till förändringar har dämpat effekten av motgångarna”, skriver Branson. Du måste vara snabb med att acceptera att en satsning inte går bra och antingen kvickt ändra riktning eller lägga ner.
4. Ha en ledig stil och var en vanlig enkel person. Ha roligt och se till att dina medarbetare har lika roligt som du. Utveckla “equanimity”.
5. Ångra inget – gå vidare!
Människor lägger för mycket tid på att fundera på sina misstag i stället för att lägga sin energi på nya projekt. Misslyckanden är värdefulla ur ett framgångsperspektiv. Återigen, utveckla “equanimity”.
6. När du rekryterar försök inte att anställa “får” som försöker passa in. Försök hitta de som vågar sticka ut och klarar av att tänka själva.
7. Använd dig själv som reklampelare
Var lite pajas och ha kul, annars kommer du inte att överleva. Det rådet fick Branson som nystartad flygplansentreprenör utan budget för marknadsföring. Ett annat råd han fick var: “Se till att ditt namn syns på tidningarnas förstasidor och inte i annonserna.”