1. Bestäm hur ofta du vill publicera ditt nyhetsbrev
Det är antagligen bättre att skriva en eller två gånger i månaden, gör du det ännu mer sällan, så kommer folk att glömma bort dig. Det går också bra att skriva varje vecka, då kan du istället ha kortare texter.
2. Spåna på innehållet till nyhetsbrevet
Studera andras nyhetsbrev för att avgöra vad det är du vill att ditt nyhetsbrev ska innehålla. Vill du bygga upp utskicket kring ett tema, ett problem eller kanske ett kundcase så går det alldeles utmärkt. Huvudsaken är att du förmedlar vad det är du gör i ditt företag.
3. Samla dina kontakter på en plats för att förenkla distributionen
För att göra det enkelt för dig att kommunicera med dina nuvarande kunder så kan du samla alla namn i ett nyhetsbrevsprogram som hjälper dig att administrera arbetet med nyhetsbrevsutskicken.
4. Tala om för dina läsare hur du kan hjälpa dem och vilka problem du kan lösa åt dem
I varje e-postutskick vill du synliggöra vad du kan göra för att hjälpa och lösa dina läsares problem, utmaningar och hinder. Det kan handla om att du belyser ett problem och påvisar hur du har hjälpt till att lösa det. På det sättet kommunicerar du till kunden att du kan vara den rätta hjälpen för dem. Detta kan göras subtilt eller tydligt. Du väljer!
5. Var Konsekvent!
Om du bestämmer dig för att publicera nyhetsbrev så gör det konsekvent. Bestäm hellre att publicerar en gång per månad istället för varje vecka, om du vet med dig att du inte kommer att varken hinna eller vilja publicera nyhetsbrevet så ofta. Du vinner på att vara konsekvent – glöm inte det!
Lycka till!