Minns du när “lön var lön” och “jobb var jobb”? När folk stannade på samma arbetsplats i 30 år och nöjde sig med en kaffeautomat och en guldklocka efter trogen tjänst.

Tiderna förändras. På gott och ont. Men har du – som chef, företagare eller rekryterande entreprenör – hängt med?

För det som funkade på 90-talet är inte bara passé. Det kan vara direkt skadligt om du vill attrahera, behålla och motivera dagens (och morgondagens) talanger.

Här är vad den nya generationen Z och Alpha egentligen vill ha.

1. Frihet före titel

Du kan erbjuda vilken flashig roll du vill – “Head of”, “Strategisk Ninja mästare” eller “Lord sensei” – men om jobbet kräver att de sitter låsta framför en skärm mellan 08 och 17:00 varje dag är du rökt.

Det som räknas idag är större frihet. Frihet att jobba när man presterar bäst, hemifrån eller från andra sidan jorden.

Flex är viktigt, men förtroende är ännu viktigare.

2. Meningsfullhet och lön

En fast lön är inte oviktig. Men det räcker inte.

För varför ska de bränna sin tid, sin kreativitet och sin hjärna på något de inte tror på?

De vill göra skillnad, på riktigt.

Och om ditt företag inte kan visa VARFÖR ni gör det ni gör, så går de hellre till någon som kan. Även om lönen är lägre.

3. Utveckling, inte bara utbildning

Gamla generationen sa: “Vad kan jag få gå för kurs?”

Nya generationen tänker: “Vem kan jag bli här?”

Det handlar inte om att få sitta på en endagsworkshop om “effektiva möten”. Det handlar om att få växa, bli utmanad, prova nytt och göra misstag och resa sig upp igen.

Om utvecklingskurvan planar ut, då gör de också det, och går vidare i livet.

4. Ledarskap som lyssnar, inte leder

De vill inte ha en chef som pekar med hela handen. De vill ha en som lyssnar med hela kroppen.

Auktoritet imponerar inte. Autenticitet gör.

Den nya generationen ser rakt igenom trams, maktspel och låtsasengagemang. De vet när du bryr dig. Och när du inte gör det.

5. Mångfald av idéer – inte ytlighet

De vill inte jobba på företag där alla tänker likadant eller tycker likadant.

Verklig mångfald handlar inte om hudfärg eller andra medfödda egenskaper. Det handlar om att släppa in olika tankar, erfarenheter, personligheter – och låta dem vara en del av teamet.

Ut med regnbågsflaggan och in med riktig mångfald.

Så. Ger du dem vad de vill ha?

Företag som förstår sin personal och den nya generationen kommer att vara de som överlever.

Och är du den som vågar gå före – då kommer talangerna inte bara söka sig till dig.

De kommer stanna.

Vilken generation tillhör du?

Generation Födda år Kort beskrivning
Silent Generation ca 1928–1945 Växte upp under krig, kris och återuppbyggnad – präglade av ansvar och tyst lojalitet.
Baby Boomers ca 1946–1964 Växte upp i efterkrigstidens optimism och stabilitet.
Generation X ca 1965–1980 Självständiga, skeptiska, såg datorrevolutionen växa fram.
Millennials ca 1981–1996 Digitalt infödda, men minns en tid före smartphones.
Generation Z ca 1997–2012 Har alltid haft internet – mobil, snabb och värderingsdriven.
Generation Alpha ca 2013–2025 Den första helt AI-uppväxta generationen (än så länge barn).

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.