Konkurs en hemsk upplevelse

– Det var en hemsk upplevelse och jag delar gärna med mig några goda råd till andra som är på väg in i samma situation, säger Maria, det är viktigt att både se om sin personliga situation och företagets situation så att man själv inte ställer sig på bar backe – det goda råd jag vill ge är att analysera och vara vaksam på minsta indikation innan man stoppar in mer friska pengar, det är bättre med ett snyggt avslut och en nystart än att dra ut på något som inte fungerar.

Kroppspulsådern sprack

I början av 2000-talet var Maria en av de drivande krafterna bakom en framgångsrik reklambyrå. Det var vid tiden då en stor IT-hype ägde rum. Reklambyrån hade tidigare köpts upp av ett IT-bolag men därefter köpts tillbaka av sin förre ägare. Maria erbjöds både delägarskap och VD-posten i reklambyrån, vilket hon tackade ja till. Förutom Maria rekryterades två etablerade industriprofiler till styrelsen och ägarkonstellationen varav en var affärsängel.

Reklambyrån köpte upp ytterligare en reklambyrå och blev två, men kom aldrig riktigt på fötter. Bolaget levde med kniven på strupen och det var stressigt. De fyra ägarna – den ursprunglige ägaren, Maria och de två industriprofilerna – satte alla in kapital i bolaget då kontrollbalansräkningen inte visade de siffror man önskade. Ett tag såg det ut att gå bättre när den ursprunglige ägaren plötsligt blev allvarligt sjuk. 

– Det var en stressig situation och han mådde dessvärre inte bra, berättar Maria, han fick åka ambulans akut till sjukhuset från en lunch, det visade sig att kroppspulsådern hade spruckit och tack och lov överlevde han men kom aldrig tillbaka till jobbet mer.

Noggranna protokoll

Det såg inte bra ut för företaget och Maria hade klivit av som VD men fanns fortfarande kvar som styrelseledamot och ägare. Hon var mycket noga med att protokollföra varje möte, industriprofilerna hade också en advokat men de var inte mycket till hjälp. Bolagets ekonomiansvarige hade inte full koll, revisorn hade ännu sämre koll och Maria såg till att hålla ordning, vilket skulle visa sig vara mycket betydande längre fram.

Nu hade de flesta tappat sugen. Alla kände sig pressade.

– Det gjorde mig orolig eftersom jag var ägare i företaget, säger Maria, och jag bestämde mig för att skriva över allt jag ägde på min man, visserligen behövde vi gå igenom en bodelning men det visade sig att detta var rätt att göra – det fanns inget stöd eller hjälp att få för bolaget, banken hade inget intresse och det fanns ingen supportfunktion i samhället, ingenstans kunde jag få svar på de frågor som dök upp.

Konkursförvaltaren vägrade nystart av bolaget

Efter en andra kontrollbalansräkning och ägarens insjuknande var konkursen ett faktum. En annan advokat blev anvisad som konkursförvaltare.

– Jag såg potential i företaget och ville köpa det tillsammans med en god vän, men konkursförvaltaren ville inte gå med på en försäljning, berättar Maria. Den ursprunglige ägaren var förutom delägare i reklambyrån även ägare till fastighetsbolaget som ägde huset med reklambyråns lokaler. Det såldes till en byggfirma som gjorde om det till bostadsrätter.

Ett bolag som hade kunnat nystarta drevs i putten utan eftertanke. Konkursen blev klar 2004, och tack vare att Maria skyddat sina ägodelar i tid, bland annat bostaden, genom att skriva över alla tillgångar på sin man klarade hon sig utan att förlora allt. Men detta var inte slutet på konkurshistorien. Några år senare fick den förra styrelsen ett brev. Brevet kom från en av de advokatbyråer som vid denna tid fokuserade på att söka upp gamla konkurser för att driva in skulder och göra sig en hacka på detta. De hade uppmärksammat leverantörsskulder som de nu tänkte driva in från Maria och de andra. 

– Naturligtvis tänkte vi inte betala något sådant, säger Maria, dessutom var det felaktigt, vi var inte ansvariga för detta, det oetiska var att advokatbyrån sände detta till Kronofogden.

Nu kom advokat nummer tre in i bilden, industriprofilerna betalade för detta. Maria ägnade en hel dag i ett dammigt arkiv för att ta fram alla de protokoll och underlag som hon så noggrant fört. Dessa protokoll kom att bli kärnan i försvaret och det slutade med att Maria och styrelsen vann rättstvisten, dock fick parterna betala halva rättegångskostnaden vardera.

Råd när företaget går dåligt

Vilket råd kan du Maria ge till ett företag som börjar gå dåligt?

– Var aktiva som styrelse och vidtag åtgärder snabbt! Var noga med protokoll, säger Maria, när jag tittar i backspegeln borde vi ha agerat i ett tidigare skede och antingen byggt upp eller stängt ner på ett mer effektivt sätt. Var vaksam, reagera om balansräkningen inte ser bra ut och gör en riktig analys, stoppa inte in mera pengar för lättvindigt. Ett ägardirektiv är viktigt att ha, och så fort man ser att bolaget inte går åt rätt håll måste man se över situationen och omedelbart åtgärda den eller kontakta någon som kan hjälpa till. Det är svårt att lyfta sig själv i en nedåtgående spiral så det är viktigt att agera i tid.

Idag arbetar Maria Bergström med utbildning av styrelser där hon implementerar sina kunskaper och pratar varmt för inslag av extern kompetens och tydliga ägardirektiv.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.