"Det går inte att skapa vi-känsla annat än på kontoret", "Det går inte att bygga kultur på distans", "Det kanske går att tuffa vidare på distans, men inte att genomföra förändringar", "Innovation och kreativitet fungerar inte på distans".


Det är klart att det inte gör!

Inte om man inte ens försöker få det att fungera eller envisas med att göra som man alltid har gjort, men på avstånd.
  • Det krävs nytänkande.
  • Det krävs mod att testa, kanske inte lyckas, förändra och testa igen.
  • Det krävs ödmjukhet att inse att det kan finnas andra sätt än "som vi alltid har gjort".
  • Det krävs vilja.
Om inte det räcker kommer det så småningom antagligen att ske ändå, motvilligt, av desperation när man inser att de vi vill anställa inte vill jobba hos oss för att vi är så mossiga och gammaldags, och för att livspusslet blir så mycket svårare att lägga när man jobbar som vi gör.


Det finns gott om lyckade exempel

Det finns massor av exempel på små och stora företag som lyckas alldeles utmärkt fastän medarbetarna arbetar till stor del på distans. Eller kanske snarare "tack vare att de arbetar på distans".


Men de har gjort allt det där: De har haft viljan och modet att tänka nytt och testa. De har haft ödmjukheten att inte fastna i att deras gamla sätt automatiskt är det bästa, kanske det enda, att göra saker på.


Om du tänker efter, när företag blir större skapar man filialer, representationskontor och liknande. När du samarbetar med en kollega på annan ort, vad gör det för skillnad för dig om kollegan har en skylt med företagets logotyp på byggnaden eller sitter vid köksbordet?


När folk påstår att det inte går att skapa kultur eller vara kreativ på distans kan jag inte låta bli att undra "hur har egentligen de multinationella företagen kunnat bli så stora om det inte går att göra allt det där fastän man inte sitter på samma kontor?"


Bara ett exempel från länge sedan, innan vi ens hade videomöten att ta till: CEMEX en gigantisk mexikansk cementtillverkare skulle utveckla en ny cementmix. För första gången skulle de utveckla i samarbete med sitt tyska dotterbolag. De använde en intern samarbetsplattform, som en blandning av ett internt LinkedIn och Officepaketet online. Det tog dem bara 3 månader att få produkten klar för marknaden jämfört med de vanliga 9. Tänk bara, hur mycket är det värt att få sin produkt på marknaden 6 månader tidigare? Ett halvårs extra försäljning! Men det går visst inte att innovera på distans, säger folk.


Eller reklambyrån Up There Everywhere. 175+ reklammakare utspridda världen över. Reklam, inte många branscher som är så beroende av kreativitet, eller hur? Inga kontor. Alla arbetar där de råkar befinna sig, men möts ibland på de så kallade kreativa hubbarna (som ursprungligen tillkom för att kunderna ville kunna ha möten hos reklambyrån).


Ett tredje exempel: Svenska bolaget Castra hyr ut konsulter som sitter hos uppdragsgivarna mest hela tiden. En klassisk utmaning för den sortens konsulter är var deras lojalitet landar, hos uppdragsgivaren eller hos arbetsgivaren. Inte hos Castra. Sällan har jag träffat konsulter med sådan lojalitet och sådant engagemang för sin arbetsgivare och med sådan sammanhållning. Jag vet inte vad de gör, med de lyckas!


Vad vinner företagen på flexibilitet?

Forskarnas analyser visar bland annat att
  • Ökad produktivitet - Majoriteten av analyser har visat på ökad genomsnittlig produktivitet, på 10-12%. Några har visat på oförändrad produktivitet. Inga på minskningar. Däremot har många visat på stor spridning, alltså att det är individuellt hur vi bäst arbetar. De flesta blir mer produktiva när de får jobba ostört (oftast hemma, alltså) medan en minoritet är mer produktiva på kontoret. Smartast är alltså att låta folk arbeta där de gör det bäst.
  • Bättre hälsa och välmående - Medarbetare som arbetar hemma får oftast bättre balans i livet, kan lättare lägga livspusslet, blir mindre stressade och får därför ork att prestera bättre. Detta gäller särskilt om arbetet organiserats för att fungera även på distans. Till välmåendet bidrar också känslan av tillit från arbetsgivaren, något som blir precis tvärt om ifall man får för sig att tvinga dem till kontoret. "Jaså, jag ska till kontoret fastän jag gör lika bra ifrån mig hemifrån. Varför det? Litar de inte på mig?!"
  • Lättare att rekrytera - Genom att göra det smidigt att arbeta på distans kan företagen söka talanger utan att behöva bekymra sig om var de finns. Alltså får man en mycket större damm att fiska talanger i. Rekryteringarna sker ofta på bekostnad av arbetsgivare som envisas med att kräva kontorsnärvaro.
  • Dessutom får man ju lägre kostnader för kontor och resor!
Fördelarna blir allt tydligare ju bättre verksamheten organiseras för att stödja hybrid- och distansarbete förstås.


Vilja, mod, ödmjukhet och nytänkande.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.