Faktorer som ofta är en del av framgångskonceptet är att ha en lättnavigerad hemsida med enkla och väl fungerande funktioner. Kunderna uppskattar t.ex. att kunna välja mellan olika betalnings- och fraktalternativ.
- Sedan ska man inte underskatta vikten av bra texter och snygga produktbilder, fortsätter Thomas. Vi kommer mer och mer ifrån behovet av att klämma och känna innan vi handlar, men vi vill fortfarande se det vi funderar på att köpa.
Ny artikel om ämnet: 7 marknadsföringstips till företagare
Det är viktigt att skapa en känsla av trygghet för kunderna. Det kan man göra bland annat genom att visa upp fördelaktiga omdömen och referenser. Att ha en Trygg e-handellogga på sin sida är enligt Thomas en kvalitetsmarkör. En sådan certifiering kan vara värd att satsa på för den som verkligen vill förmedla seriositet och trygghet.
Interagera med dina kunder
Nyhetsbrev kan vara en värdefull kommunikationskanal för många företag. De kostar inte någonting utöver den tid man lägger ner på att sammanställa adresser och sätta ihop ett utskick. Eftersom de flesta av oss blir överösta med nyhetsbrev är det viktigt att faktiskt ha något intressant att dela med sig av eller informera om. Olästa nyhetsbrev är ingen bra investering i den tid och energi de trots allt kostar.
Att blogga är ett annat bra sätt att kommunicera och interagera med befintliga och potentiella kunder. Det bästa med en blogg är att den alltid är online, sökbar och hela tiden driver trafik till din sida.
- Man kan räkna att varje kund från en blogg handlar för 3-5 gånger så mycket som genomsnittskunden, berättar Thomas. Du har delat med dig av information eller kunskap, vilket gör besökaren mer benägen att handla av dig. En utmaning är att komma upp i de 4-500 besökare per dag som en blogg behöver för att bli ”självförsörjande” och börja växa av sig själv.
Vikten av SEO
Thomas Jönsson predikar ständigt om vikten av SEO (Search Engine Optimisation) och en väl optimerad hemsida. Om inte Google hittar till sidan eller väljer bort den är mycket förlorat.
- Du har säkert redan gjort de grundläggande sakerna som att ta fram effektiva sökord, skriva in produktnamnen på diverse strategiska ställen och arbeta med rubriker och brödtext. Det finns mycket att göra här. Att bli riktigt bra på optimering är därför en viktig del av varje företags marknadsföring.
Sist men inte minst kan man använda sig av adwords eller, som vi säger på svenska, sponsrade länkar.
- När du har gjort en sökning på Google visas tre gulfärgade annonser överst. Dessa och samtliga annonser på högersidan är betalda och ingår alltså inte i det organiska sökresultatet. Här kan du också ligga med ditt företag. Du betalar då per klick och anger själv maxpriset för dina valda sökord. Adwords fungerar som en auktion - den som lägger det högsta budet vinner, avslutar Thomas Jönsson.