Artikeln är del 2 av 4 i artikelserien "Våga vara företagare" med inspirerande berättelser från människor som vågat ta steget att starta eget företag. Här hittar du också Del 1del 3 och del 4. Här är min intervju med Malin:

Vad heter du?
– Malin Gustafsson


Vad heter ditt företag och hur länge har du drivit det? 
– Mitt företag heter ProductMind och jag startade för drygt ett år sedan.


Vad jobbade du med innan? 
– Jag är en passionerad produktledare med bakgrund inom detaljhandeln och FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Jag har gedigen erfarenhet inom ledningsarbete och verksamhetsutveckling och har tidigare arbetat i roller som CPO (Chief Product Officer), chef för affärstjänster och sortimentschef inom mode. Jag har även arbetat med produktledning och produktutveckling i roller som produktchef för tjänster och inköpare inom modebranschen.


Vad jobbar du med nu? 
– Jag är specialiserad på företag som behöver förbättra sina processer eller modernisera och effektivisera sin produktportfölj. Jag hjälper t.ex. företag att skapa produktportföljsstrategi och gemensamt verktyg för roadmap eller vägleder att ta beslut i vardagen i linje med uppsatt produktstrategi. Ett uppdrag kan också innebära att hjälpa till inom produktarbetet att förstå och förbättra hantering av gränssnitt mellan ledning, utveckling, leverans, försäljning och marknadsföring.

Vi utför också uppdrag inom grafisk design och content management till mikroföretag. I vårt erbjudande ingår att genomföra marknadsanalys, skapa innehåll till hemsidor, ta fram logotyper & grafisk profil, grafisk design och storytelling. Då samarbetar jag med en grafisk formgivare som också har eget företag.


Vad var din motivation till att starta eget? 
– Min motivation till att starta eget. Det kändes i hela kroppen för drygt ett år sedan. Tankar som kom allt mer regelbundet och känslor som styrde i samma riktning. Det var dags för nya utmaningar och en upplyftande förändring. Fylla på energin, på riktigt. Ta kontroll över min tid och fokusera mer på det jag tycker är roligt. Låta dikt bli verklighet. Att driva eget har varit en dröm som kommit och gått, men som nu var dags att realisera. Det var nu eller aldrig. Så jag bestämde mig. Av de omkring 500 000 personer som driver företag i Sverige är drygt 26 procent kvinnor, och nu är jag en av dem!


Vad är det bästa med eget företag? 
– Det bästa med att driva eget är att under det här året har jag utvecklats både professionellt och personligt. Ny kunskap, erfarenheter och nätverk som jag kan använda i kommande projekt och uppdrag. Och jag har använt min tid för stimulerande uppdrag, utvecklande och roliga fritidsaktiviteter samt välbehövlig reflektion.


Vad var svårast med att starta eget? 
– Det svåraste med att starta eget var att ta beslutet. Att komma till skott. När man väl sätter igång finns många bra sajter, organisationer och personer som kan hjälpa till så det var lättare än jag trodde!


Om du skulle ge ett tips till en ny företagare, vad skulle du nämna då? 
– Fråga dig själv: 

1. Varför vill jag starta eget företag, vad är min drivkraft? Pengar, fritid, vara din egen chef, m.m. 
2. Hur säkerställer jag uppdrag och inkomst första året? 
3. Vad är det värsta som kan hända och hur löser jag det? 

Nätverka med många och berätta om dig själv och ditt erbjudande ofta och i flera kanaler/forum.

Se även: 
Del 1: Mikael gick från säljare i storstaden till ägare av lantligt B&B
Del 3: Petra sade upp sig från jobbet som förskollärare för att starta en egen ponnyskola
Del 4: Magdalena lämnade kontorsjobbet för att starta smyckesföretag på småländska släktgården
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.