I nästan varje företag finns det formgivning, vare sig man är medveten om det eller inte. Det gäller inte bara hantverksinriktade företag. Förflytta gärna tankarna till förpackningar, symboler eller ett simkort till en mobiltelefon. Formen finns där!

För dig som bygger din företagsidé på egendesignade produkter är marknaden tuff. Här gäller det att sticka ut. Unik blir du genom att vara ensam med din design och jobba konsekvent med den i din marknadsföring.

Så här ”försäkrar” du din unika särprägel

Registrera din formgivning hos Patent- och registreringsverket. Det kostar 1900 kr. Då får du en ensamrätt till din design som gäller i fem år och du kan förnya skyddet i upp till 25 år. Designskyddet är ett rent formskydd som bara skyddar utseendet, men du måste uppfylla vissa kriterier för att få det:

  • Designen måste vara ny, den får inte vara visad sedan tidigare. Det finns ett undantag: Om du som formgivare visar upp ett mönster på exempelvis en mässa så har du 12 månader på dig att ansöka om designskydd. Det innebär att ditt offentliggörande inte förstör nyhetskravet.
  • Designen måste ha en särprägel. Det innebär att helhetsintrycket måste skilja sig från tidigare kända former.

När din ansökan kommer in till PRV görs en granskning på formella hinder; exempelvis om din design strider mot goda seder och allmän ordning eller om din design innehåller så kallade officiella beteckningar. Tänk på att du själv måste göra en undersökning för att se om din design skiljer sig från tidigare känd och registrerad design. Det gör du genom att granska i olika databaser, PRV har sammanställt databaserna här (PDF)

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.