Vad innebär det att arbete med ständiga förbättringar och kvalitetsledning? Om du är ISO-certifierad har detta varit en ständig stötesten sen standardens barndom.
Genom årtionden har enorma mängder energi, tid och pengar lagts på att skapa svulstiga administrativa system i försök att beskriva komplexa verksamheter med text-dokument. Allt i tron att standardens krav då har uppfyllts.
Men ständiga förbättringar och kvalitetsledning handlar egentligen inte om administration och att blint följa krav.
Det handlar först och främst om företagskultur…
Med företagskultur menar jag de unika grundläggande beteenden ni har för att göra det ni gör bäst. Det sätt ni arbetar på för att förstå er omvärld och er själva. Hur ni leder er själva och andra för att uppnå era mål. Hur ni behandlar varandra och era kunder. Hur ni hanterar motgångar och medgångar. Samt er förmåga att ständigt utmana och utvecklas.
Läs även: Krossa byråkratin med ISO-standarden
Standarden för Kvalitetsledning är alltså inte en checklista för att skapa dokument som saknar värde för er verksamhet. Papperstigrar och onödig administration har aldrig skapat framgång.
Den ska snarare ses som ett recept för att skapa just en framgångsrik företagskultur som bygger på ett ramverk av sunt förnuft.
Långsiktighet, mervärde, kundnytta, effektivitet och lönsamhet uppnås genom att aktivt arbeta med just kvalitetsledning och ständiga förbättringar.
Jag vågar påstå att alla framgångsrika verksamheter arbetar utefter de principer och den filosofi som kvalitetsledningsstandarden ISO 9001 bygger på. Sen om verksamheten är medvetna om det eller ej är en helt annan fråga.
Om vi tar IKEA som exempel så tror jag att de allra flesta håller med mig om att dom är framgångsrika.
Jag läste nyligen en artikel om de egenskaper som gjorde Kamprad och IKEA framgångsrika. I deras framgångssaga syns tydliga kopplingar till just kvalitetsledning och vad det egentligen handlar om.
Artikeln avslutades med IKEA-grundarens råd till entreprenörer. Jag tänkte dela dem här, men med tillägget att råden även gäller för alla företagsledare och medarbetare;
1. Kompensera dina brister, vet att du har många. Misstro dem som kan och vet allt.
2. Var alltid på väg! Nöjdhetskänsla är ett sömnpiller.
3. Se upp med erfarenhet. Den hindrar dig ofta att tänka annorlunda. Varför är ett bra ord.
4. Se till att ha din arbetsplats nära verkligheten.
5. Arbeta positivt. Det negativa ger dig bara magsår.
6. Tillstå dina fiaskon och försök inte bortförklara.
7. Lär dig skilja mellan verkliga och inbillade behov.
Följer ni dessa råd från Kamprad är ni en bra bit på väg att skapa en kultur av ständiga förbättringar och kvalitetsledning.