Det fanns en tid när folk stirrade på pengar och skrattade åt idén. Särskilt papperspengar mötte hårt motstånd, i flera 100 år. Kineserna var bland de första att förstå och ta till sig grundprinciperna för kapitalism (en praktisk, kvittobaserad andrahandsmarknad för kredit). Andra världsdelar, som Amerika och Europa, låg drygt 1 000 år efter.
Som vanligt gällande mänskligheten ändrades uppfattningen om det "självklara". Folk lever idag under vanföreställningen att de själva föddes med vissa åsikter som känns så mycket som en naturlag, att "alla andra" människor som har tyckt annorlunda måste ha levt i en avlägsen tid då "deras" hjärnor inte var lika utvecklade som "våra".
I Sverige hålls nu ABBA och Zlatan upp med stor nationell stolthet och pressen berättar numera också mer än gärna om Max Martins framgångar. I butiker tar kunderna en korg eller drar runt i en vagn och plockar varor till hushållet. Oräkneliga fler exempel finns på när samhället har glömt bort att det inte alltid har varit så och att inte alla har önskat att det ska vara så. Det är detta som är innovation: när så många individer utför samma slags vardagsrutiner, delar intressen eller känner till vissa namn, att dessa verkligheter verkar vara "sakernas självklara tillstånd" för en hel värld.
Fällan som många lovande entreprenörer faller i, är att stanna vid den fas där ingen eller "bara" en handfull människor delar deras vision av en alternativ verklighet. Världen är större och innovatörer måste "resa" längre, än så.