Majoriteten av små svenska företag har inte en marknadsstrategi som fungerar – mycket beror på att den antingen är obefintlig eller är förväxlad med den operativa marknadsföringsplanen. Den operativa planen ska verkställa strategin, och råder det ofta missförstånd om vad som är strategiskt och vad som är operativt – operativa delar kallas för ”strategi” och detta synsätt gör att man får det mycket kämpigare med sina marginaler och sin lönsamhet. Man vill självklart maxa sin lönsamhet, man förstår bara inte att synsättet är bromsande.

När de strategiska delarna är färdigställda vet man bland annat hur varumärket ska profileras, hur marknadsföringen ska se ut och riktas, samt vilka målgrupper man har samt deras beteende och triggers – och inte minst tajming. Triggers och tajming är stora hjälpmedel i att konvertera målgruppen till köpare. Bara för att de är en intresserad målgrupp betyder inte att de köper något, de behöver konverteras.

Vad är innehållsmarknadsföring?

Innehållsmarknadsföring, även kallat content marketing, handlar om att skapa relevant innehåll, vanligtvis i form av text, med en smart strategi och gärna redaktionell ton. Det betyder att du skapar kommunikationsinnehåll som attraherar just den målgrupp du vill nå med din produkt eller tjänst. Innehållet ska publiceras i rätt kanal och vara anpassat till det övriga innehållet där det publiceras.

Innehållsmarknadsföring – you need it!

Innehållsmarknadsföring är ett superbt verktyg i din online marknadsföring, men för att du ska få ut mesta möjliga av den behöver den planeras utifrån marknadsstrategin. Innehållsmarknadsföring är mycket kostnadseffektivt och ger en utmärkt möjlighet att bygga närmare relationer med kunder eftersom man kan lägga in olika triggers och erbjudanden som ger svarsfrekvenser. Om du inte själv är bekant med detta kan du anlita en specialist eller dra nytta av de företag som erbjuder tjänster online. Om du anlitar någon annan är det viktigt att du förmedlar varumärkets känsla och hur det ska kommuniceras – låt aldrig någon vara fritt kreativ utan att känna till den strategiska riktningen, detta är alltför vanligt hos mindre företag.

Ett värdeskapande verktyg

Är innehållsmarknadsföring rätt för ditt varumärke? Det finns få varumärken som inte passar för innehållsmarknadsföring, om det nu finns något som inte gör det. Content marketing ska vara värdeskapande för målgruppen så att de blir intresserade av vad produkten kan ge dem. Att hoppa hit och dit med sporadiskt utplacerade artiklar eller marknadsföringsevents fungerar dock inte så bra, innehållsmarknadsföring behöver en långsiktig planering för att engagera kunderna och ta dem genom de faser som leder fram till ett köp. Det finns mängder av värdeskapande redaktionella innehållstyper som du kan använda för att spetsa ditt varumärke online, och lika många möjligheter till upplevelsemarknadsföring.

Krävande och lönsam miljö

Kunder idag är krävande och vill ha mer upplevelse, mer livsstil och mer att relatera och knyta an till. Detta är triggers som inte bara kan kastas ut utan att ta reda på vad målgruppen känner och tänker. Exempelvis om du säljer en teknisk produkt kan en kort instruktionsvideo vara perfekt, där kan du visa kundnyttan samtidigt som du utbildar kunden. Om du bygger en community som ska stärka ditt varumärke, en så kallad ”brand-community” behöver du spela på triggers för att attrahera människor till communityn – samtidigt som du behöver stärka varumärkets värden genom att skapa innehåll som passar din marknadsstrategi.

Förtroende kan skjuta dig till toppen

Content marketing ger ofta en hög ROI (return on investment) i förhållande till det du lägger in. När du startar ett företag eller är ny entreprenör finns kanske inte de större marknadsföringskapitalen – och det tjusiga är att detta inte behövs för innehållsmarknadsföring. Det som du behöver komma ihåg är att innehållsmarknadsföring är en långsiktig åtgärd som ger tillväxt över tid. Det gäller att fortsätta mata på med innehåll även om du inte ser en explosion veckan efter. Det blir tidskrävande i början men i längden är det definitivt värt det.

Det är viktigt att bygga upp förtroendet för ditt varumärke och vara konsekvent, följa marknadsstrategin i hur du utformar ditt redaktionella innehåll och synas i de sammanhang som passar med strategi och mål. Man ”testar” inte att variera varumärket. Varumärket är ditt guld och endast strategiskt genomtänkta förändringar ska göras. Om man hoppar hit och dit som en guttaperkaboll kan man knappast skapa det igenkännande som ger lönsamhet på sikt. 

Budbärare och omdömen – fixa detta!

Det finns många fördelar med innehållsmarknadsföring. Över två tredjedelar av betraktarna litar på ”brand-content” vilket är en god grund att både bygga relationer och utbilda sina kunder. Ännu bättre är det att låta kunderna bli delaktiga i att skapa innehåll, så kallat UGC, User Generated Content. Det är effektivt på alla sätt att låta kunderna skriva om dina produkter och att samverka med dem i att skapa redaktionellt innehåll. UGC kan ha många olika former, det kan vara bilder som kunderna postar på olika sajter som exempelvis Instagram, kortvideos på Youtube eller annan storytelling. Det är viktigt att visa de trogna kunderna att du ser dem och hör dem. Kunder som har förtroende för dina varor och tjänster är de allra bästa budbärarna av ditt varumärke, men du behöver arbeta strategiskt för att nå dit.

Men UGC är så mycket mera. Närapå alla, med några undantag då – tittar på omdömen, online reviews, och låter detta påverka de inköp de gör. Omdömen är kritiskt att ha. Om du exempelvis säljer en utbildning eller en bok kan det bli så att du inte säljer något om du inte har en viss mängd omdömen. Japp – sådan är verkligheten, vilket betyder att omdömen behöver vara en del av din strategi.

SEO, inte bara coolt – det är key!

SEO, search engine optimization, spelar en nyckelroll i din digitala närvaro och när du skapar planen för innehåll behöver SEO vara integrerad i den. Redaktionellt innehåll hjälper din SEO och det gäller att du fokuserar på de nyckelord som attraherar din målgrupp och passar ditt varumärke. Skapa en egen lista med relevanta nyckelord som du ska använda i ditt redaktionella innehåll. Du kan dock inte få en hög sök-ranking och driva trafik till din sajt om du inte har analyserat dina nyckelord ordentligt. Du behöver samla data för att veta hur din målgrupp söker. Om du bara stoppar in ord som passar för varumärket och de har låg sökfrekvens är det bortkastat. 

När du skriver artiklar, blogg-poster eller får backlinks som länkar till dig från andra sajter kan du skapa möjligheter att växa organiskt, det vill säga med de som verkligen är intresserade. Oavsett tid eller pengar så kan du alltid skapa strategiskt genomtänkt redaktionellt innehåll. Och det gäller att vara ”på” hela tiden även fast det ser tunnsått ut ifrån början. Detta är en långsiktig strategi som fungerar om du gör det på rätt sätt. Håll dig uppdaterad på den egna branschens trender, dess omvärld och framförallt på målgruppens nya krav och livsstilar. Det enkla med innehållsmarknadsföring är att det är lätt att uppdatera och du kan samla data online och bli klokare på din målgrupps rörelser.

Ju bättre du blir desto smartare kommer ditt content att bli, och detta ger resultat. Kom alltid ihåg att innehållsmarknadsföring handlar om att tillhandahålla ett värde. Detta kommer att ge dig en högre ROI än traditionell marknadsföring.

Se även: Nå målgruppen småföretagare med native-annonser


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.