Inkubatorns bakgrund
På 1950-talet utvecklades inkubatorer till företag som ville växa i USA. Fenomenet smittade av sig till Europa och Sverige under 1970-talet, och idag är växthusen, eller företagskuvöser, en viktig del i nyföretagandet. De finns i varje region, på nästan alla universitet och på en hel del högskolor runt om i landet. Många kuvöser satsar på vissa typer av företag, såsom tjänsteföretag, IT-företag, och företag som bygger sin verksamhet på forskning inom naturvetenskap och teknik.
Missa inte: Allt om mentorskap
Riskkapital i miniformat
iQube är en av de mer framgångsrika inkubatorerna i Stockholm, eller i alla fall var. De har för närvarande lagt verksamheten på is och tar inte emot nya ansökningar dels pga att det har varit svårt att få in kapital.
Konceptet fungerar i praktiken som ett riskkapitalbolag i miniformat. De går in i ett företag som delägare, redan på ett tidigt stadium och lotsar sedan företaget till en flygande start. Inom iQubes nätverk finns såväl coacher och mentorer för entreprenörerna, och en gedigen kunskap. Kuvösen erbjuder också ett komplett kontor och kontorsservice till företagen som står på tillväxt. Kontoret är den fysiska utgångspunkten för att realisera det nya företaget. Syftet med växthuset är att minska risken för entreprenörerna i starten. I gengäld tjänar iQube pengar på lyckade företag då de står som delägare.
Alla satsar
Det här är en ganska vanlig beskrivning på hur en inkubator eller ett växthus kan se ut. Det finns också lösningar där entreprenören själv får betala för rådgivning och för kontorsplats. Fördelen blir då att allt finns under ett och samma tak, och att entreprenören får ett brett nätverk. Inkubatorerna drivs av företag och stiftelser, med entreprenörskap och företagsutveckling som profession. Fokus ligger på tillväxtföretag med stor potential och hela processen för de företag som deltar i en inkubator är väl systematiserad och utvecklad. Målet är bästa möjliga utfall till minsta möjliga risk. Därför blir också den personlige entreprenören viktig.
Aktivitet
För att få medverka gäller det att komma med en affärsidé och en affärsplan som ledningen i inkubatorn tror på. Utvecklingsprocessen är aktiv och det händer mycket på kort tid. Inkubatorn lotsar framåt, och ger stöd och råd och kompletterar entreprenörens förmågor. Ingen är duktig på allt, men i en inkubator får den ensamme entreprenören allt det som han eller hon inte själva kan åstadkomma. Miljön i en företagskuvös är kreativ och det är högt i taket.
Passar det din affärsidé?
Den som har en affärsidé och vill förverkliga den gör rätt i att kontakta ett eller flera växthus. De kan ge dig modet och möjligheten att få en bra start i livet som företagare, inte minst tack vare det breda nätverket och det kunnande de oftast har att erbjuda. Att de flesta inkubatorer även har ett kreativt kontor där du kan få tillgång till all tänkbar markservice, skadar inte heller. Men tänk på att det är du som får sälja in idén till inkubatorn, för att få plats.
För att hitta inkubatorer där du bor:
Drivhuset
Nyföretagarcentrum
SiSP är en branschorganisation för svenska Inkubatorer