Ett smart drag är att skapa en hemsida som visar varför ditt företag är värt att ha att göra med. Så hur väljer man webbyrå när du samlat in och jämfört offerter, men insett att flera tycks vara vettiga och du nu står vid ett vägskäl? För att välja ängeln måste du först finna djävulen, för hen sitter nämligen i detaljerna.

Förstår de din business på riktigt?

Föreställ dig att du är entreprenör och driver en lokal bilverkstad. Du sysslar helt enkelt med att reparera bilar om dagarna. Nu behöver du en ny hemsida och webbyrån du snackat med vid två tillfällen känns helt rätt. Men det finns bara ett problem. Projektledaren har inte ens körkort. Han har varken upplevt ett stenskott i rutan eller behövt söka sig till en bilverkstad förut.

Hur ska de då kunna bygga en hemsida som attraherar bilägare med trasiga fordon? Särskilt om det redan finns flera andra bilfirmor som du konkurrerar med i trakten.

Webbyrån du väljer måste inte veta exakt var bilens kamrem sitter, men de måste trots allt förstå vilka dina kunder är och vad de söker. Så ställ frågor om din business och avgör vilken byrå som ger mest tillfredsställande svar. 

En uppenbar fördel är också om byrån utvecklat hemsidor inom din bransch tidigare. Det ger en fingervisning om att de har relevant erfarenhet och har jobbat med liknande case.

Är offerten utförlig eller ett hopkok på lunchen?

En offert kan i praktiken vara såväl enkel som kortfattad. Men ska du bygga en större webbplats så är det varken en enkel eller snabb uppgift. Du behöver inte begripa alla tekniska jargonger, men du vill antagligen veta hur projektet ska tas från ax till limpa.

Har byrån tagit sig tid att, med några rader text, försöka förklara innebörden av varje delleverans så kan du sitta lugnt i båten. Men om leveranserna istället spaltas upp likt en inköpslista så finns det goda skäl att ta en funderare. För det är ju viss skillnad mellan att programmera och att handla mat, eller hur?

Så känn efter huruvida byrån faktiskt lagt ner lite kärlek på din offert. Då vet du också ifall de är måna om att genomföra ditt projekt helhjärtat.

Är de villiga att ge för att få?

Att ge är ju att få sägs det. Även om det är en urvattnad floskel så ska man inte underskatta det verkliga värdet som detta talesätt förmedlar. Bjuder byrån på lunch? Erbjuder de kostnadsfri support? Delar de med sig av sin branschkunnighet helt villkorslöst?

Om webbyrån är villig att erbjuda dig “det lilla extra” så blir du förhoppningsvis en nöjd kund och i förlängningen mer villig att ge tillbaka. På så vis etableras en grogrund för ett långsiktigt byråsamarbete.

Disclaimer: Det betyder naturligtvis inte att du ska be byrån jobba utan arvode timmar i sträck eller att du ska ta dig friheten att exploatera deras givmildhet.

Lovar de guld och gröna skogar eller ser de skogen för alla träden?

Projekt som är av teknisk art (mer eller mindre allt som har med webbutveckling att göra) tenderar att bära med sig problematik förr eller senare. 

Oavsett om det dyker upp buggar till följd av en oundviklig uppdatering eller att webbhotellet strular. Att bygga en hemsida kommer aldrig att vara lika problemfritt som att montera en dörr. Möjligtvis den dagen då AI kan göra jobbet, men det får framtiden utvisa.

Var vaksam med byråer som kläcker ur sig att “vi är klara på en vecka” eller att “din hemsida kommer ranka högt i Google”. Oväntade problem uppstår i så gott som alla projekt, så säkerställ att det råder en ödmjukhet inför processen. Om webbyrån är transparent med att saker och ting kanske kan ta lite längre tid än planerat så är det mest ett gott tecken.

Smakar offertpriset salt, sött eller mittemellan?

Det här med offertpris har väl alltid varit lite av en mystisk gåta. Ändå är det kanske det man mest av allt vill se i en offert. Projektets leveranstid, som ofta påverkar priset, kan vara lika lång som ett snöre och medan vissa byråer är effektiva så är andra inte det.

Men hur väljer man webbyrå om priset skulle vara en avgörande faktor? Om du av olika anledningar bara vill gå på priset (vilket inte rekommenderas) så kan du följa den inofficiella tumregeln och välja den offert som ligger i mitten. 

Tänk på att ett billigt pris i slutändan kan bli en dyr affär och att en dyr affär kan bli en hemsida som känns billig. Säkerställ även att byrån bryter ned kostnaderna för dig på ett tydligt sätt, så att du får allt svart på vitt.

Affärsetik i alla ära men juridik ska man lära

Samarbeten blir inte alltid riktigt som man tänkt sig. Efter projektets smekmånad, och ju närmare deadline ni kom, kanske saker och ting gjorde att ni plötsligt inte var lika överens längre. Därför är det viktigt att inte underskatta betydelsen av ett juridiskt tryggt projektavtal.

Att uppfattas som en rättshaverist är såklart inte särskilt coolt, men det är ändå viktigt att tänka “worst case scenario” innan ni kör igång. Vad händer om nya kostnader uppstår i projektet? 

Hur vill byrån lösa eventuella tvister? Vem äger rättigheterna till materialet som produceras i projektet? Så se till att signera ett projektavtal som både du och byrån känner er nöjda med. Så att ni kan luta er tillbaka mot det om ni så behöver.

Är teamet tight eller i olika tidszoner?

Som bekant så har det numera blivit praxis att inte häcka på ett kontor kl 9 till 5 sedan pandemin upphörde. Det går generellt sett hur bra som helst att samarbeta på distans så länge man har en schysst dator och en duglig internetuppkoppling. 

Men det är onekligen en fördel om du fått chansen att träffa teamet på riktigt. Då kan du skapa dig en ännu bättre bild av vilka som faktiskt ska bygga din hemsida.

Summering - hur väljer man webbyrå?

När allt är sagt och gjort så bör du välja en byrå som inte bara uppfyller de tekniska kraven, utan också förstår både dina affärsmål och din målgrupp. Jämför offerter noga, men låt både hjärtat och hjärnan få styra när du ska ingå ett nytt och spännande byråsamarbete.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
1 kommentarer
2023-08-30 10:26
Riktigt bra skrivet! Tror det är avgörande att byrån man väljer förstår sin verksamhet på riktigt, särskilt om man säljer mer komplexa tjänster/produkter.
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.