User Interface och User Experience

UI, User Interface, är de estetiska elementen. Genom dessa interagerar användaren med en produkt. En UI-designer fokuserar på den del av användarens upplevelse som är kopplad till mjukvaran och hur lätt den är att navigera för interaktiva enheter, appar och sajter.

UX, User Experience, är den upplevelse en användare har av produkten eller tjänsten. UX-designern arbetar med användarupplevelsens design, det vill säga den övergripande upplevelsen som användaren har vid interaktion med exempelvis en sajt.

Japp, ganska närbesläktat, men det är trots allt två olika kategorier. Däremot behöver man både som UX-och UI designer ha användarempati och kunna hantera den visuella kommunikationen.

Utgå alltid från din strategiska analys

Tänk dig att du behöver en sajt till ditt företag. Det finns tonvis med erbjudande på marknaden inom just detta – och det är förvirrande. Vem är bäst att anlita? Vem man anlitar för digitala interaktiva projekt som exempelvis sajter ska inte vara en slump. Det behöver ske utifrån din affärsstrategi och vilka styrkor den har – det vill säga det du analyserat fram som den bästa vägen för att möta målgruppen. Om du inte har utfört någon analys behöver du göra det. 

De flesta företagare väljer utifrån vad de tycker ser snyggt ut bland alla dessa erbjudanden, inte vilken leverantör som kan förstärka den typ av profil eller den typ av kommunikation som man har analyserat fram som en vinnande strategi. Om du verkligen vill ha ett lönsamt resultat behöver du välja en metod som är lämplig för ditt företag eller ditt projekt.

Vem ska man anlita?

Det finns sajtbyggare som Wix, Wordpress och liknande. De kräver inga yrkeskunskaper och du kan sätta ihop en standardsajt med ganska effektiva verktyg. Du har också fasta priser. Du anpassar din online närvaro efter de strukturer som erbjuds, du spar pengar men minskar möjligheterna eftersom de billigaste varianterna består av mallar. 

Ett bra alternativ är att anlita en frilansande webbdesigner. Frilansare är oftast flexibla både med tider och priser. Om du vill bygga en sajt från grunden behöver du både en webbutvecklare och en UI/ UX designer. Samordningen kan bli utmanande för dig, och om du i stället anlitar en byrå har de ofta hela teamet till förfogande. Kostnaden kan dock bli högre, men du behöver själv inte lägga tid på samordning.

Anpassad design – overkill? 

Absolut inte! En mall ger dig en ”vanlig” hemsida medan en skräddarsydd lösning byggs ihop och bland annat en UX designer kan skapa exakt den upplevelse som kunderna vill ha. Det beror helt enkelt på syftet med sajten och vad du ska ha den till. Alla situationer är individuella, men det är solklart att en specialbyggd sajt kan byggas direkt utifrån strategin och din kundanalys.

Om du exempelvis är en frisersalong som vill hänvisa kunderna till en bokningssida kan denna sida mycket väl vara standard och ändå innehålla varumärkeskomponenter. Om du har en butik eller en mötesplats online är det mycket bättre att investera i en sajt som du bygger upp med anpassad design och en kraftfull digital upplevelse. Upplevelser är vid sidan av storytelling ett av de allra viktigaste verktygen för lönsamhet, och egentligen är storytelling en form av upplevelse.

Varför ska man välja anpassad design?

  • Effektiv och SEO-anpassad lösning
  • UX-design direktanpassad efter din strategi och ditt affärsbehov
  • Exklusiv stilistik och specifika egenskaper
  • Fungerar i alla enheter, mobiltelefoner, appar, sajter mm
  • Du har ofta support av designbyrån, vilket är tryggt

Hur bedömer du den du ska anlita?

Frågan är vem man kan lita på. Ett ansvarsfullt agerande och förhållningssätt är viktigt när du väljer leverantör. Du kan förslagsvis titta på följande:

  • Se över portfolion. Den kan indikera om denna specialist eller byrå kan hantera ditt uppdrag
  • Stilen visar den konstnärliga talangen och synsättet – passar detta?
  • Erfarenhet, färdigheter och kunskaper
  • Priset

Ett samtal kan också avgöra det slutliga beslutet eftersom det där går att identifiera om detta är ett proffs på den nivå som behövs.

Strategi och mål ska styra

Du ska aldrig lämna ett kreativt uppdrag till någon utan att presentera varumärket och din strategi. Dessa ska du ha byggt utifrån lönsamhetskriterier och marknadsanalys. När byrån fått din strategiska riktning och förstår syftet med din sajt kommer de att vara kreativa inom den riktningen. Du kan nyttja deras kunskaper till fullo och ge dem fria händer - förutsatt att de är professionella. En professionell byrå blir din partner, de förstår hur man arbetar mot en strategi och ändå pressar gränser i designarbetet. 

Webbdesign behöver ses genom hela företagets lins och genomsyras av alla delar. Sajtens syfte är helt avgörande för designarbetet. Ska den vara informativ? Underhållande? Eller något annat?

Sajtkartan skapas ofta av en UX designer. Huvudsyftet av UX-processen är att ge hög användbarhet och att göra din sajtmiljö intuitiv, den ska också vara tydlig så att besökaren inte drabbas av förvirring.

Tips för att vässa UI och UX

Det finns flera saker man kan göra för att vässa intrycket på sajten och bygga förtroende. 

  • Första intrycket – måste vara perfekt för att bygga förtroende. Det ska finnas meningsfullt innehåll. Undvik långa texter och plotter. Använd inte mer än två olika typsnitt, möjligen tre.
  • Hur ser användbarheten ut? Använd inte för tunga bilder och gör en logisk hierarki så att folk förstår. Lätt att hitta köpknappen.
  • Var noga med att överföra ditt företags värderingar såväl som strategi och riktning, tankar och varumärkets profiering.

Läs vidare: Så kan du dra nytta av Metaverse


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.