1. Inget hus utan grund
Börja med en väl genomarbetad affärsplan och marknadsstrategi. Saknar du mål och plan kommer du säkerligen stöta på problem längre fram. Tänk bland annat igenom vad du ska sälja, till vem och på vilket sätt.
2. Visa vem du är
Enligt undersökningen Svenskarna och internet 2012 ökar antalet svenskar som e-handlar, men den snabba utvecklingen har bromsat de senaste åren. En stor anledning anser man vara antalet bedrägerier som ökat och därmed också kundernas osäkerhet. Därför är det extra viktigt att inge förtroende. Se till att det finns foton och information om er som står bakom butiken och att ni uppdaterar ofta. En inaktiv e-butik inger mindre förtroende än en aktiv.
3. Bli säker som ett kassaskåp
Erbjud säkra betalningsalternativ som gör att kunden känner sig trygg vid köpet.
7 måsten för dig som vill starta internetbutik
3. Erbjud bra kundservice
Bra kundservice är a och o i e-handel. Se till att du har ett snabbt, enkelt och lättillgängligt system för att möta dina kunder. Om du själv inte hinner kanske du behöver lägga ut kundservicen på någon annan?
4. Kort väg till kassan
Vägen till köp måste vara enkel och kort. Minimera trösklar som kan hindra köp, exempelvis att kunden måste fylla i en lång lista på uppgifter. Gör det ännu enklare att handla genom att erbjuda fri frakt eller postförskott.
5. Berätta mer om produkten
Bra bilder, fakta, filmklipp och användarrecensioner är saker som lockar till köp och hjälper kunden att förstå hur den fysiska produkten kommer att se ut i verkligheten.
6. Visa upp e-butiken
Se till att du sökmotoroptimerar din butik så att fler hittar den. Nästa steg kan vara att annonsera eller skriva nyhetsbrev för att öka försäljningen.
E-handelstipset: Bli lite mer som Apple!
7. Stå ännu mer på kundens sida
Kunden har alltid rätt brukar man säga. Detta gäller speciellt om du har en e-butik. Det digitala samhället har gett kunden mer makt. En missnöjd kund som besökt din e-butik har mycket lättare att sprida negativ information på exempelvis sociala medier än om han eller hon hade besökt din fysiska butik.
8. Bygg upp ett kundregister
Ett kundregister är bra för att kunna analysera vilka dina kunder är och kunna anpassa dina produkter så att de blir ännu bättre.
Fler goda råd och vanliga frågor om hemsidor och webbutiker
9. Var flexibel
Om du får tag i nyttig information från exempelvis ditt kundregister har du alla möjligheter att snabbt förändra saker. Snabbhet och flexibilitet är en av e-handelns styrkor och något du bör utnyttja maximalt.
Lycka till med din e-butik!