Unilevers VD Paul Polman gick nyligen ut i Harvard Review och berättade att hans ambition var att inte bara sälja schampo, tvättmedel eller smör. Hans långsiktiga mål är i stället att utveckla en affärsmodell som bidrar till samhället och miljön, och inte bara tar. Han vill attrahera aktieägare som tror på hans strategi, snarare än att tillfredsställa de aktieägare som man har. Målet är att dubbla intäkterna till 2020, och samtidigt halvera företagets inverkan på miljön. Så fint.
Till och med ett sånt till synes ytligt företag som Luis Vuitton, som i varje fall jag förknippar med glammiga tjejer som vill skryta, har nu följt den nya trenden i en färsk kampanj om Muhammed Ali, kallad ”Greatest Words”. På ett riktigt snyggt sätt kopplas resande till den inre resan. Från ett samhällstillstånd till ett annat.
Så här står det på kampanjsidan:
”For more than 150 years, Louis Vuitton has been promoting the art of travel. To convey this message of self-discovery and exploration, the House has captured the journeys of some of the world´s most extraordinary personalities. A unique journey goes beyond destination. It is about courage, inspiration, dream, life. This journey is about a man who stood up for the ideals he believed in, a man whose victories but also defeats left a mark in the world, a man whose incisive words reached billions and still echo today.”
För varumärken som är nyfikna på att haka på trenden för att dels få en härlig känsla i den egna magen, och dels locka kunder genom att väcka en känsla i deras, bör titta med filosofens ögon på sin produkt eller tjänst. LV tog ”resväskor” till ”the art of travel” till ”a journey goes beyond destination”. Hur förbättrar en torr och tråkig produkt världen? Visst, ett schampo gör håret rent, men gör det dessutom något mer? När man finner det, blir konkurrensen mot andra enklare att mota bort. Då erbjuder man en bonus som är svår att säga nej till.
Tricket är att fokusera på kunden i stället för sig själv. Finn ”meningen med livet”, sök insikter om vad produkterna tillför i människors liv, och våga hävda det. Många varumärken gör misstaget att de fokuserar på sig själva och ”vad” de är, när vi som kunder faktiskt mest bryr oss om vad produkten gör för oss. Eller hur?