Här är några av principerna vi fokuserade på:

  • Göra mer än kunderna förväntat sig
  • Hålla vad vi lovat (alltid!)
  • Kunden har alltid rätt (även när de har fel)
  • Skapa högre resultat än vad vi lovat
  • Visa entusiasm även för små uppdrag
  • Räkna intäkter varje vecka, månad etc.
  • Sätta höga (men realistiska) mål
  • Skapa ”morötter” för att göra det roligt att jobba (resa)

Men det var ingen av ovanstående som var det viktigaste när det gäller hur snabbt vi växte.

Det som fick företaget att växa snabbt var att vi fokuserade mer på att skapa merförsäljning hos våra befintliga kunder än att jaga nya kunder.

Skriv upp det här på en lapp och klistra upp den någonstans där du ser den varje dag:

SÄLJ MER TILL MINA BEFINTLIGA KUNDER

Här är lite statistik som kanske får dig att nyktra till:

Det kostar fem till sex gånger mer att skaffa en ny kund än att få en befintlig kund att köpa mer. Det här borde vara kunskap som alla företag använder sig av, men det är det inte. De flesta jagar nya kunder hela tiden.

Vad är det största misstaget de flesta företag gör år efter år? Enkelt svar: De håller inte kontakten med sina kunder så ofta som de borde. Gör inte det misstaget. Fokusera mer på att sälja till dina befintliga kunder.

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.