Gillar siten, som nämnt tidigare, känns modern och fresh. Känns också väldigt alert och snabb vilket är trevligt. Färgvalet är helt rätt för vilken typ av sida detta är, hade det varit en webbshop hade det kanske varit mer vågat med dessa färger. Men detta är snarare en grafikprofilisk fråga, anser jag. Denna färg kommer jag nog associera med Företagande.se framför något annat och den går väl ihop med andra färgskalor (som man ser i bakgrunden).
Det jag däremot anser att ni missat är:
* Mobila besökare - kommer oundvikligt bli en majoritet av sitens besökare vilket innebär att ni lär behöva göra siten responsiv förr eller senare. Borde ha gjorts i samband med detta - då det bara kommer kosta mer tid och pengar att göra det i efterhand. Speciellt om ni måste bygga om vissa delar av hemsidan för att fungera så bra som möjligt.
* Även om färg som sagt är personligt och jag tycker att det är bra att ha ett genomgående färgschema så är det vissa saker som inte bör ändras på... exempelvis meddelanderutor som meddelar att t.ex. profiländringarna sparats bör vara i grönt eller annan accepterande färg. När en röd meddelanderuta dyker upp så är det svårt att förstå att allt gått bra.
Buggar:
När man ska ladda upp en bild på sin profil så kommer det upp en sk. "lightbox", denna lägger sig bakom den nedtonade bakgrunden. Pga att er webbyrå använder sig av något som är lite ansett som "ajabaja" i CSS:en: "!important". Detta i kombination med vad jag skulle gissa är något jqueryscript, som tilldelar element ett djup i förhållande till andra element (z-index), gör att även om z-index sätts av jquery:n direkt på elementet så väger "!important-värdet" i CSS:en tyngre och spelar ut jquery:n.
Så, i er style.css har vi regeln:
[spoiler]
body #cWindow {
background: #fff;
font-size: 12px;
font-family: Arial,sans-serif;
line-height: 1.35;
color: #555;
text-align: left;
position: absolute;
-- > z-index: 999999!important; <--
display: block;
width: 452px;
height: 170px;
top: 0;
margin-left: -25px;
padding-bottom: 40px;
}[/spoiler]
Plocka bort !important (gick inte att formatera texten när den låg i en codesektion), och kontrollera vilka andra funktioner som berörs av ändringen. Så har ni fixat lite trevligare kod samt gjort det på "rätt" sätt ;)
Sedan något ni säkert redan vet: 6 st emoticons är trasiga:
[spoiler]
www.foretagande.se/media/kunena/emo... Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found)
www.foretagande.se/media/kunena/emo... Failed to load resource: the server responded with a status of 404 (Not Found)
[/spoiler]
Om man ska gå in på detaljer så skulle jag också rekommendera att lägga till:
[spoiler]
-webkit-font-smoothing: antialiased;
-moz-osx-font-smoothing: grayscale;[/spoiler]
På texten, för att ge de som använder Chrome oavsett operativsystem samt firefox på mac (endast mac för att OSX använder en annan algoritm för att beräkna effekten som tydligen gjort det enklare/bättre att lösa än för windows/linux), en trevligare text.
Kolla skillnaden på texten på bilden, "Skicka" utan anti aliasing, "förhandsgranska" med antialiasing.
Ju mer jag kollar på sidan, framför allt forumet, desto mer ser hittar jag smågrejer som jag inte riktigt förstår mig på, exempelvis onödigt liten text här och var (sök-rutan, "senaste inlägget-cellen" eller "Senaste besöksdatum" under "Väkommen, alekks" för att nämna några (och varför står "today på engelska som mycket små tooltip-rutor också är på)). Speciellt när det inte är någon responsiv sida så blir det extremt litet på t.ex. mindre skärmar med hög upplösning.
Kugghjulet för "Välj kommun" bör positioneras: top:6px; right:8px; om man nu måste lösa ikonen med en absolut positionerad bild (finns mycket bättre lösningar).