Starta dotterbolag till existerande Aktiebolag

0
Hej!

Det är så att jag har läst lite angående start av dotterbolag och har redan ett Aktiebolag idagsläget (Bilverkstad) (100 % ägare).
Jag undrar om det går att starta ett dotterbolag med mig som 100% ägare som är tänkt att vara en Bilfirma för att köpa/sälja fordon.

Jag tänker isåfall att dotterbolaget också ska vara ett aktiebolag men frågan är då, kan jag starta den utan aktiekapital eller använda inventarier från mitt nuvarande aktiebolag (bilverkstad) som aktiekapital eller hur funkar det?

Jag uppskattar verkligen ifall någon kan få förklarat för mig hur det funkar!
1009
206
Hej, Ett dotterbolag innebär att ett moderbolag ska äga mer än 50% av aktierna (det finns andra möjligheter, men detta är vanligast). Det innebär att du som privatperson inte kan äga 100% av aktierna själv, utan större delen måste ägas av ditt andra bolag (som då blir moderbolag). Du kan inte starta ett bolag utan aktiekapital. Lägsta aktiekapital är 25 000 kr. Man kan använda inventarier till aktiekapitalet, men det kräver intyg av revisor och kostar pengar. Enklast är att föra över pengar och då få ett bankintyg på det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.