Importör, hur går man tillväga?

3
Hej o hå, nu ska det gå...:wink:



Jag är helt grön men har precis skickat in min registrering till bolagsverket. Min företagsidé är att ta in produkter inom ridsportsutrustning till Sverige som inte redan finns här, alternativt hitta det som finns fast billigare.



När man har hittat det man vill köpa in, hur går man tillväga då? Jag har tänkt att sälja produkterna till butiker och webshopar och vill inte göra bort mig det första jag gör.



Hur kontaktar man butikerna? Kan det fungera att ringa dem och boka ett möte, visa produkterna och sedan lämna en beställningslista om de har intresset...? Eller hur går man tillväga?



Ni som är erfarna, jag vill ha alla tips jag kan få! :oops:
8
Jag är lite inne på de du oxå vill.. men inte om ridkläder hehe mer om vanliga barnkläder.. [br] [br]hur kom du i kontakt med den affär du vill köpa kläder från? Kan man hitta sidor på internet och hur säljer man dom i sverige sen ?? [br] [br]Hoppas du kan svara på mina frågor.. så kanske vi kan hjälpas åt tillsammans sen!
1
Hej! [br] [br]Inköp [br] [br]Undersök noga vilka leverantörer kan leverera dina produkter. (Jag och en vän till mig kommer att starta ett eget företag. Vi har hittat två stycken leverantörer, den ena hade 40% högre pris på sina produkter än den andra). Kvantiteten som du beställer bestämmer priset som du betalar. Jämför de olika leverantörer och se vilka priser vid vilka kvantiteter de tar. Hur mycket kostar frakten? Se vilka garnatier de ger på produkter, ifall dessa går sönder (det kan bli för dyrt att skicka tillbaka dessa vid varje tillfäller en produkt går sönder, skicka de gruppvis, men ersätt butikerna från ditt eget lager eftersom kunden är viktigast). Vilken leveranssäkerhet har fabriken? I början brukar det handla om obetydliga, för fabriken mängder, så räkna inte med för mycket rabatt. Var kommer du att har ditt lager? Vad gäller inköp så är mina kunskaper begränsade, hoppas på att andra kan svara mer detaljerad på den frågan. [br] [br]Kontakta skatteverket för info om f-skattesedel. [br] [br][b]Försäljning[/b] [br] [br]Jag har sålt livsmedelsprodukter till butiker så jag kan berätta lite om min erfarenhet av det hela. [br] [br]Först och främst är det bra att bygga upp en egen databas av butiker genom att söka på nätet (eller ifall du har andra källor som kan leverera kontaktuppgifter om kunden) . Begränsa dig gärna till en geografisk del nära hemmet/kontoret, på så sätt kommer du att kunna se vilken respons du får på dina produkter utan att spendera för mycket energi/pengar/tid på att resa. [br] [br]Bygg upp databasen så att du kan lätt föra in kommentarer som t.ex. funderar på att köpa, skall återkomma om en vecka, inköpsansvarige är på semester. Jag använde mig av excel. [br] [br]Vad gäller butiker måste kolla upp följande saker: [br] [br]1) Ingår butiken i en butikskedja/privatägd butik [br] [br]Butikskedjor brukar vanligtvis styra sortimentet i deras butiker centralt. Vilket innebär att du måste kontakt inköpsansvarige på huvudkontoret. De ansvarar då för sortimentet som finns, i deras butiker, över hela Sverige. Problemet med de är att de oftast beställer mycket till ett lågt pris (kvantiteten styr priset). De gillar inte mellanhänder speciellt mycket :wink: Ifall du vill försöka dig på de stora flickor/pojkar så måste du ha god försäljningsstatistik samt ett väldigt lågt pris. Ditt pris styrs natyrligtvis av de kvatiteter som du beställer av din leverantör. [br]Vissa butikskedjor brukar få en viss grad av frihet vad gäller deras sortiment. Storleken på butiken ,i det senare fallet, brukar avgöra hur många inköpasansvariga dessa butiker har. Ifall butiken är väldigt stor så brukar inköpet fördelas på produktgrupper. I livsmedelsbutiker var det mejeri, chark etc. Vet inte hur det är med butiker som säljer hästutrustning/barnkläder. Dock så tror jag att en liknande fördelning finns. [br] [br]Vad gäller försäljning till en privatägd butik så ringer du till butiken i frågan. Fråga efter personen som ansvarar för inköp(oftast är detta ägare) Börja med att presentera dig och ditt företag, dina produkter och vilka fördelar de har (pris, kvalité etc.) men avslöja inte för mycket så att kunden vill träffa dig.(Utarbeta flera varianter av presentation per telefon och se vilken slår bäst dvs. vilken version leder till ett möte. Samma gäller även för presentationer ute hos kunden) Det bästa är att boka personligt möte eftersom du är en ny leverantör på marknaden och behöver synas så mycket som möjligt. [br] [br]Ta reda på vilket påslag har de olika butiker i snitt på sina produkter (alltså hur många procent brukar de lägga på inköpspriset), detta är väldigt viktigt eftersom det styr hur mycket DU tjänar. Kan du öka deras påslag (erbjuda ett inköpspris som gör att butiken tjänar mer pengar) använd detta som argumnet. Med andra ord är priset ett väldigt viktigt inslag i ditt arbete, du måste tänka noga på vilka kostnader du har i relation till vilket pris du sätter. Lek lite med siffror, hur mycket måste du sälja för att tjäna 10.000 SEK efter skatt? Priset måste naturligtvis sättas också i relation till konkurrenternas priser. Priset är en avvägningssak som du ser. [br] [br]Se ifall dina kunder har skrivit på avtal med dina konkurrenter. I vissa fall bindes kunden till leverantören under en viss tid genom just avtal. Kunden(butiken) beställer varor av en enskild leverantör under ett år. Ifall det är fallet så innebär detta att även du kan använda dig av avtal. Dessa och många andra frågor kommer du att få besvarade efter att du har börjat sälja ute i fält. [br] [br]Undersök konkurrenternas produkter så att du känner deras starka och svaga sidor, även det kan användas som argumnet i försäljningen av dina varor. Ha produktblad redo (produktbeskrivning) så att kunden kan läsa om dina produkter även när du inte är där. Tänk på att du måste veta vilket pris du kan ge vid vilka kvantiteter (vid högre kvantiteter brukar man ge mängdrabatter). Leveranssäkerhet är också ett måste(hur lång tid tar det för dig att leverera varorna och vilka eventuella störningar kan uppkomma i samband med leveranser). När du får dina första kunder fråga de om du kan använda de som referenskunder (väldigt viktigt här i Sverige, speciellt om du är en okänd leverantör). Ifall dina grejer går sönder bör du ställa dig frågan ifall du skall ersätta dessa produkter eller ifall fabriken gör detta. Visitkort är naturligtvis ett måste, det är även mycket bra att ha en hemsida. Vad gäller priser på hemsidan så har jag avstått från att publicera de eftersom jag tror mer på personligt kontakt, undvik , ifall du inte måste, att tala om för kunden vilka priser du har. Personliga möten är bäst. Vårda dina kunder, du måste ringa de titt som tätt och fråga hur det går? Bestäm möten med de och se vilken försäljningsstatistik dina produkter har jämfört med konkurrenternas(det är det som de kommer att noga följa). Står på tår för dina första kunder!!!!! Avslöja inte dina leverantörer, som sagt var ingen gillar mellanhänder. [br] [br]Du kommer att stöta på olika människor, var inte besviken över ett misslyckat möte, fundera på vad som kunde ha gått snett, förbättra det och gå vidare. Folk kommer att fråga efter referenser utan att du har dessa, det enda sättet att få de är att sälja och vårda dina kunder. [br] [br]Lycka till! :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.