Råd till en säljare *AKUT*

2
Min vän har hjälpt mig att fä ett jobb som media säljare till en mode och kändis tidning, men detta jobb var inte lätt få. Efter mycket om och men fick jag äntligen chansen att börja där, de sa att de kommer att prova mig under ett tag och se hur duktig jag är, i alla fall.

Jag har aldrig sålt reklam innan, men jag tycker att detta ar oerhört fascinerande och ockande. Jag vill verkligen lyckas med detta och bli duktig på att sälja, så jag undrar om ni har några säljtekniks råd till en kille som gärna kämpar lite extra for att behålla jobbet? :vissla

305
2
Med risk för att låta som en säljare själv så tycker jag att du ska titta på dessa böcker. Bra för en nybörjare.[br]http://www.foretagande.se/Saljbocker/View-all-products.html[br][br]Själv tycker jag om säljare som kan mycket om vad de säljer och som är ärliga och inte tjatar sig till ett avslut utan lägger fram fördelarna med produkten (i ditt fall reklam) på ett naturligt sätt.[br][br](EDIT: Jag tog mig friheten att ändra då vi har samma böcker. Blir inga applåder om du marknadsför andra bokshoppar  ;)) /Patrik
1165
På något sätt bör du kunna branschen för att lyckas. Kan du inte annonsförsäljning, så se då till att du kan det som tidningen handlar om på dina fem fingrar. Dina presumtiva kunder kan troligen branschen, och ni måste ju ha något att prata om. [br][br]Läs på ordentligt så att du kan ge rejäla och bra argument till hur ni tillsammans skapar framgång. [br][br]När jag har köpt annonser så har jag köpt det av säljare som inte tar upp min tid med powerpointbilder innehållandes ägarförhållanden, organisationsscheman och gamla meriter. Sådant är bara tröttsamt. Istället vill jag veta vilka läsare som läser vilka annonser, så att jag kan profilera och positionera mig rätt. Lyckas du med det, så har du en chans att lyckas. (Å andra sidan är nuvarande ekonomiska läge av den typen att det inte är lätt att lyckas alls med annonsförsäljning).[br][br]Du får jobba hårt, var så säker.[br][br]Lycka till![br][br]
9
Se till att veta vad du pratar om![br][br]Ringer du en potentiell kund och säger att du har ett upplägg som passar jättebra för kunden så tar det ungefär två sekunder innan kunden har genomskådat dig om du inte har en aning om vem du ringt till...[br][br]Tänk så många trevliga säljare jag har fått förklara för att vi inte alls jobbar med det de tror och att våra produkter inte alls passar i deras fantastiska tidning...
305
2
[quote author=claeslund link=topic=4556.msg21863#msg21863 date=1226431602][br](EDIT: Jag tog mig friheten att ändra då vi har samma böcker. Blir inga applåder om du marknadsför andra bokshoppar  ;)) /Patrik[br][/quote][br][br]Det är lugnt. Visste inte om den egna bokhandeln...
2360
37
Du var iallafall på rätt spår. Man kan inte lyckas jämt. Se på mig ca 1000 inlägg fast måttligt populärt. Kritiska synpunkter är inget man hyllas för däremot får jag masor av e-post till mig som är oerhört possitivt  och glädjande, så inget ont som inte har något gott med sig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
90
Jag har ett par års erfarenhet av säljande med grymt fina arbetsintyg. Det har redan skrivits att man ska kunna produkten man säljer men det jag vinner kunder på är att man är ärlig, och blir deras vän i stort sett. Många sälj-coacher försöker få en att trycka på produkterna o de funkar för vissa en stund men det är bara slitigt. Ärlighet och se produkten som kunden ser den. Förklara varför produkten är något för dem.[br][br]Ha kul :) Mvh Stefan
Stefan Olin

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte har lärt mig än!
118
1
Ett tips är att du börjar prenumerera på Monday Morning Letter! Grymma tips varje måndag i mailboxen.[br][br]Och du, försök att skippa manuset du blir påtvingad. Läs in det, men gör om det! Det blir lätt så fel när du ska berätta för någon att "efterson ni är vår bästa kund" när kunden i fråga endast har köpt en annonsplats senaste 2 åren men finns kvar i registret!
Jobbar på att förverkliga drömmar.
640
5
Hej, och grattis till jobbet! [br][br]Många bra råd i tråden  :bravo[br][br] Det viktigaste för en säljare tycker jag är [i][b]attityden[/b][/i]. Att förstå det faktum att om någon kan sälja produkten så kan även du. Det handlar "bara" om att lära sig yrket. [br][br]Lyckas du mindre bra i början så ge dig f** på att bli bättre för varje dag som går. Lyssna på de som säljer bäst / mest på kontoret, kopiera deras framågångskoncept (manus, tempo, osv) Undvik "gnäll hörnan" till varje pris (den mindre lyckade grupp av säljare som i princip finns på varje kontor) [br][br]Funkar inget annat så finns en regel. Oavsett hur usel du är på att sälja kan du alltid klara dig genom att jobba hårdare än alla andra. = Fler samtal och / eller besök. Gör du det kommer alltid tekniken som ett brev på posten [br][br]Använd vanligt sunt förnuft (som inte alltid är så vanligt ;)) Folk köper naturligtvis hellre av en glad, trevlig, ödmjuk säljare som vet vad han pratar om än en bitter, otrevlig dumskalle.  [br][br]Sist och viktigast. [i][b]Lyssna på kunden[/b][/i]. Ingen säljare jag känner eller har träffat lägger tillräckligt mycket tid på intervjufasen. Den betyder allt. Där hittar du säljargument och du märker när kunden inte behöver din produkt. På så vis kommer ni [b][i]gemensamt[/i][/b] fram till om ni ska göra affär eller inte och obehagskänslan försvinner för både dig och kunden.[br][br]Kör hårt! [br][br]MVH[br][br]R    [br]
3
Jag tycker att en del av det svåraste med mitt jobb är att försöka skapa en så unik lösning som möjligt för var och en av mina kunder, att lyssna och analysera behovet. Självklart handlar det även om att ha en "front aperance" som tilltalar när det gäller humör och tilmötesgående![br][br]Jag har jobbat med försäljning sedan mitt första sommarjobb, idag jobbar jag som dem fint kallar det "Account Managing", altså försäljning till befintliga företagskunder. Åker ut på kundmöten och presenterar företaget och produkten vi har att erbjuda, har nu börjat sktiva atriklar/funderingar på en egen hemsida. [br][br]Skriver både ur en konsuments synvinkel samt säljarens, för att försöka röna ut vilka sätt man bör arbeta på både när man är ute på stan och vill pruta, samt som säljare vill man ha många och nöjda kunder.[br][br]Kom in och läs, kritisera och komentera på: [url=http://kopamera.wordpress.com/]KÖPA MERA[/url][br][br]
Sälja en produkt, eller låta den bli köpt? Har du funderingar som konsument/säljare? Det har jag med, lös om mina reflektioner och funderingar.
http://kopamera.wordpress.com/
70
Om du ska sälja via telefon, släpp alla kunder när du hör att de är ointresserade. Det finns inget mer irriterande än säljare som inte begriper att de slösar min tid och ska låtsas vara "min kompis". Eller som vägrar inse att man inte är intresserad, typ "Men du har ju inte ens hört vad jag har att erbjuda?"[br][br]Du sparar tid och kan ringa andra som eventuellt är intresserade.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
16
Jag håler med om tipsen att prenumerera (kostnadsfri) på Monday Morning Letter från Max Söderpalm. Han är n fantastisk motivator och det finns en annons för hans ny bok - Det är i backarna man rycker på första sidan av foretagande.se.[br][br][url=http://www.soderpalm.se/]http://www.soderpalm.se/[/url][br]
2
TIPS! kolla in www.saljkungen.se
2360
37
Jag har egentligen nästan aldrig sålt något utan folk har köpt istället. Så goda relationer och bra produkter säljer sig nästan själv. Däremot är service otroligt viktigt, framförallt, man måste gilla det man gör. Boken jag håller på att färdigställa  är en njutning, min sevice till de som redan vill ha den är att jag meddelar dem först när boken blir klar för sen lär jag inte få en lugn stund har jag förstått. Halva nöjet är ju vägen till nålet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.